اکبری: کتاب‌های تالیفی از سوی دانشجویان مدیریت شود

با برگزیده کتاب سال دانشجویی به مناسبت روز دانشجو

  اکبری: کتاب‌های تالیفی از سوی دانشجویان مدیریت شود

مهدی اکبری، برگزیده بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، به مناسبت 16 آذرماه، روز دانشجو و آغاز هفته پژوهش، درباره کیفیت کتابهای تالیفی از سوی دانشجویان، گفت: موج خوبی در بین دانشجویان برای تولید کتاب و به‌ویژه تالیف به راه افتاده است، اما این موج باید مدیریت شود.

مهدی اکبری، دانشجوی دکترای روانشناسی و مترجم کتاب «فراشناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان برای ارتقاء درجه علمی، میانگین بالای نمرات و همچنین حضور موفق در مصاحبه علمی دکترا، به تالیف و یا ترجمه کتاب اقدام می‌کنند که در نوع خود امری مطلوب است ولی در عین حال باید به کیفیت آثاری که تولید می‌کنند نیز توجه داشته باشند.

هدایت تالیفات دانشجویی در مسیری مناسب
مترجم برگزیده بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، با اشاره به آسیب‌های

دوباره‌کاری و تالیف و ترجمه چند کتاب با یک موضوع، از آسیب‌های جدی تالیفات دانشجویی محسوب می‌شود.

موجود در مسیر تولید آثار دانشجویی، گفت: باید منابع مناسبی در اختیار دانشجویان قرار بگیرد تا تالیفات و ترجمه‌های آن‌ها از خروجی مناسبی برخوردار شوند. کتاب‌های دانشجویی باید با اتخاذ تدابیری از سوی مسوولان، در مسیری هدایت شوند که از دوباره‌کاری پرهیز شود.

اکبری افزود: دوباره‌کاری و تالیف و ترجمه چند کتاب با یک موضوع، از آسیب‌های جدی تالیفات دانشجویی محسوب می‌شود، که برای پرهیز از دوباره‌کاری و حرکت به سوی کیفیت‌گرایی، باید مرجعی متشکل از نویسندگان و پژوهشگران برجسته دانشگاهی، برای بررسی آثار در همان قدم‌های اولیه، تشکیل شود. 

لزوم تسلط دانشجویان به فنون ترجمه

این مدرس دانشگاه، در بیان دیگر موانع و معضلات موجود بر سر راه تالیفات دانشجویی، عنوان کرد: تسلط نداشتن

تشویق و حمایت‌های مادی و معنوی از دانشجویانی که دارای تالیفات مناسبی هستند، می‌تواند آن‌ها را به ادامه دادن این راه ترغیب کند، اما متاسفانه تقلیل جوایز و یا کم اهمیت دادن به این موضوع از سوی ارگان‌ها و نهادهای مربوطه، انگیزه‌های دانشجویان را تاحد زیادی از بین می‌برد.

به زبان‌های خارجی و فن ترجمه، از دیگر موانع این حوزه است. همچنین دانشجویان باید برای آثار تالیفی و ترجمه‌ای خود، ویراستار مناسب علمی انتخاب کنند تا بتواند کتاب را به‌صورت علمی ویرایش کرده و از هدر رفت محتوا و منابع اطلاعاتی آن جلوگیری کند.

ارگان‌ها دانشجویان را تشویق کنند
اکبری در ادامه با تاکید بر حمایت ارگان‌ها و دانشگاه‌ها از تالیفات دانشجویی، گفت: تشویق و حمایت‌های مادی و معنوی از دانشجویانی که دارای تالیفات مناسبی هستند، می‌تواند آن‌ها را به ادامه دادن این راه ترغیب کند، اما متاسفانه  تقلیل جوایز و یا کم اهمیت دادن به این موضوع از سوی ارگان‌ها و نهادهای مربوطه، انگیزه‌های دانشجویان را تاحد زیادی از بین می‌برد.

مهدی اکبری، دانشجوی دوره دکترای روانشناسی دانشگاه شاهد است. وی تاکنون سه عنوان کتاب تخصصی در زمینه علم روانشناسی تالیف کرده و ترجمه دو عنوان کتاب در رشته روانشناسی نیز در کارنامه علمی  وی دیده می‌شود. 

مهدی اکبری با ترجمه کتاب «فراشناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی» در گروه علوم انسانی و اجتماعی، بیستمین دوره کتاب سال دانشجویی، به‌عنوان مترجم برگزیده معرفی شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری