قدیمی: آینده مبهم کاری بر تالیفات دانشجویی اثر‌گذار است

آسیب‌شناسی آثار دانشگاهی در گفت‌و‌گو با اهالی دانش/1

  قدیمی: آینده مبهم کاری بر تالیفات دانشجویی اثر‌گذار است

رییس انجمن ترویج علم ایران، معتقد است آینده مبهم کاری دانشجویان، انگیزه‌های لازم برای تالیف کتاب و یا حتی انجام یک کار مناسب تحقیقاتی را از آن‌ها گرفته است.

اکرم قدیمی، مولف و رییس انجمن ترویج علم ایران، در گفت و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: دانشجویان امروزی در مقایسه با دانشجویان چند سال قبل، از انگیزه کمتری برای تالیف و ترجمه کتاب و یا انجام کارهای پژوهشی برخودار هستند. 

رواج کپی‌کاری در دانشگاه‌ها

مولف کتاب «مجموعه قوانین و مقررات پژوهشی» در ادامه با اشاره به رواج کپی‌کاری در بین دانشجویان، عنوان کرد: در بین تعداد زیاد دانشجو

متاسفانه دانشجویان، اینترنت را جزو منابع مهم اطلاعاتی محسوب می‌کنند، در حالی‌که تالیفاتی که این‌گونه تولید شده‌اند، خروجی مناسبی ندارند.

که امروزه در کشور در حال تحصیل هستند، به‌طور انگشت‌شمار می‌توان دانشجویی را پیدا کرد که به تالیف و ترجمه یک کتاب مناسب علمی اقدام کرده باشد.

وی افزود: بسیاری از کتاب‌های دانشجویی، گردآوری و کپی‌برداری شده‌اند. متاسفانه دانشجویان، اینترنت را جزو منابع مهم اطلاعاتی محسوب می‌کنند، در حالی‌که تالیفاتی که این‌گونه تولید شده‌اند، خروجی مناسبی ندارند. 

معضل چاپ کتاب علمی در دانشگاه

قدیمی درباره وضعیت منابع علمی و مطالعاتی موجود برای دانشگاهیان، اظهار کرد: استادان دانشگاه برای تدریس سرفصل‌های آموزشی، به دلیل کمبود منابع جدید و به‌روز علمی، تمایل زیادی برای تالیف منابع جدید آموزشی دارند، اما در این راه با معضلاتی روبه‌رو هستند. 

این

دیده شدن تالیفات مناسب دانشجویی و دانشگاهی، نیازمند سیاست مناسبی است که در آن دانشجویان انگیزه کافی را برای تالیف و ترجمه پیدا کنند.

نویسنده ادامه داد: در حال حاضر هزینه چاپ کتاب در کشور به رقم بالایی رسیده است و متاسفانه تدابیری نیز برای کاهش یا حداقل ثبات این هزینه‌ها اندیشیده نمی‌شود و به همین دلیل کمتر کتاب مناسب علمی و دانشگاهی به چاپ می‌رسد.

رییس انجمن ترویج علم ایران، در پایان گفت: دیده شدن تالیفات مناسب دانشجویی و دانشگاهی، نیازمند سیاست مناسبی است که در آن دانشجویان انگیزه کافی را برای تالیف و ترجمه پیدا کنند. نباید راهکارهای تشویقی برای تالیفات دانشجویی را از یاد برد، چراکه فراهم کردن تسهیلات و ایجاد بسترهای مناسب، می‌تواند به‌عنوان نیروی محرکه و یا یک کاتالیزور در تولید کتاب‌های علمی و با محتوای مناسب از سوی دانشجویان موثر واقع شود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری