پیوند‌های دی‌هیدروژنی، در قاب کتاب جای گرفت

  پیوند‌های دی‌هیدروژنی، در قاب کتاب جای گرفت

کتاب «پیوند‌های دی‌هیدروژنی؛ اصول، آزمایش و کاربردها» اثر ولادیمیر باخموتوف، در 9 فصل مباحثی همچون ماهیت پیوندهای دی‌هیدروژنی، عوامل کنترل انرژی آن و نقش آن در اجتماع مولکولی را پوشش می‌دهد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ کتاب «پیوند‌های دی‌هیدروژنی،‌اصول، آزمایش و کاربردها» اثر دکتر ولادیمیر باخموتوف، استاد دانشگاه‌ A&M تگزاس است. این کتاب به همت ژانت سلیمان‌نژاد، دانشیار گروه شیمی معدنی دانشگاه تهران و اسفندیار نظری به فارسی برگردانده شده و از سوی انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.

از مهمترین فصل‌های این کتاب می‌توان به «مفهوم پیوند دی‌هیدروژنی»،‌ «روابط همبستگی برای پیوند‌‌های دی‌‌هیدروژنی بین مولکولی»، «دورنمای پیوند دی‌‌هیدروژنی در شیمی ابرمولکولی و مهندسی بلور» و «پیوند‌های دی‌‌هیدروژنی درون مولکولی: نظری و تجربی» اشاره کرد.

نویسنده در تشریح موضوع اصلی کتاب، پیوند هیدروژنی را یکی از قدیمی‌ترین مفاهیم اساسی در شیمی دانسته است که به واسطه ظهور روش‌های نوین تجربی و نظری، ‌شامل رویکرد‌های جدید از راه شیمی کامیپوتر،‌ به‌طور مداوم در حال تحول است. 

این کتاب، به سابقه مطالعات مباحث شیمی در دو دهه گذشته با تمرکز بر موضوع برهم‌کنشی مولکولی اشاره دارد.  

دانشمندان و پژوهشگران فعال در زمینه‌های مواد، ساختار ابرمولکول، ذخیره‌سازی هیدروژن، تجزیه اسید و هیدروژناسیون همگن کاتالیزور شده به وسیله کمپلکس‌های فلزات واسطه، می‌توانند مخاطبان اصلی این رساله علمی باشند. 

کتاب «پیوند‌های دی‌هیدروژنی؛ اصول، آزمایش و کاربردها» با شمارگان‌ یکهزار نسخه در 287 صفحه،‌ ‌به قیمت 12 هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری