باقری: مولفان حوزه مدیریت از ابرها به زمین بیایند

آسیب‌شناسی آثار دانشگاهی در گفت‌و‌گو با اهالی دانش/3

  باقری: مولفان حوزه مدیریت از ابرها به زمین بیایند

مولف کتاب‌های حوزه مدیریت، با اشاره به لزوم توجه نویسندگان به تجربه‌های میدانی در حوزه صنعت، نگرش صرف به مباحث تئوریک را برای انتقال مفاهیم کافی ندانست و گفت: مولفان با هدف حل مشکلات جامعه از حرکت در فضای ابری به زمین بیایند.-

روح‌اله باقری، نویسنده کتاب‌های مدیریتی و استاد دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ‌درباره کیفیت کتاب‌های علمی و دانشگاهی حوزه مدیریت، اظهار کرد: در وضعیتی که دولت بیشترین مشتری آثار نویسندگان و محققان دانشگاهی است و  توجه استادان به مباحث آکادمیک معطوف است، این آثار در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.

وی با اشاره به این نکته که در صحنه تجربه‌‌های عملی، امکان تغییر برخی محاسبات نتایج تئوری وجود دارد، افزود: هنگامی که دانشجو یا استاد دانشگاه، قصد پیاده‌سازی مطالب آکادمیک را در میدان عمل دارد ممکن است در این صحنه، دو به‌علاوه دو، نتیجه‌ای غیر از تصور ما به همراه داشته باشد.

باقری، ادامه داد: در مقام نقد این آثار، معتقدم مباحث کتاب‌های دانشگاهی باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنند؛ به عبارتی دیگر، نویسندگان صاحب قلم و اندیشمند

مباحث کتاب‌های دانشگاهی باید به سمت صنعتی شدن حرکت کنند. به عبارتی دیگر، نویسندگان صاحب قلم و اندیشمند با فاصله گرفتن از مباحث صرف آکادمیک و تئوری، از حرکت در فضای ابری به زمین بیایند و با تالیفات قوی، دردی از جامعه علمی درمان کنند.

با فاصله گرفتن از مباحث صرف آکادمیک و تئوری، از حرکت در فضای ابری به زمین بیایند و با تالیفات قوی، دردی از جامعه علمی درمان کنند. 

این مدرس دانشگاه، درباره دلایل نگرش «ابری» برخی نویسندگان در تالیف کتاب، تشریح کرد‌: وجود فاصله استادان با فضای صنعت، منشا این نوع تفکر است که در نهایت در تالیف آثار مختلف نیز موثر خواهد بود. به عبارتی دیگر، در صورتی‌که یک استاد حوزه مدیریت از نزدیک با مسایل سازمان‌ آشنایی داشته باشد می‌تواند بازخورد آن‌را به‌درستی به دانشجویان منتقل کند.
 
نویسنده کتاب «مدیریت دانش از ایده تا عمل» در ادامه گفت: در تالیف کتاب‌های مدیریت، نویسندگان به انعکاس نمونه‌های موردی یعنی تجربیات شرکت‌های بزرگ دنیا البته با در نظر گرفتن فرهنگ بومی کشورمان، توجه ویژه داشته باشند.

وی درباره راهکارهای نزدیکی و آشنایی دانشجویان با فضای صنعت، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد استادان دانشگاه باید سهمی از نمره دوره آموزشی را به پروژه‌های عملی اختصاص دهند. برای اجرایی کردن این شکل نمره‌دهی، سیستم آموزشی کشور نیز مشکلی ندارد و تنها نیازمند همت بیشتر استادان و دانشجویان در عرصه عمل است. 

باقری در ادامه دلایل فاصله دیدگاه برخی کتاب‌های حوزه مدیریت با نگرش بومی را این‌گونه بیان کرد: نویسنده در ابتدا باید بومی فکر کند تا بتواند بومی بنویسد. در این موضوع این سوال مطرح

نویسنده در ابتدا باید بومی فکر کند تا بتواند بومی بنویسد. در این موضوع این سوال مطرح است که باید چه چیزی داشته باشیم تا بومی ‌بنویسیم؟ و پاسخ این سوال، مدیریت دانش است.

است که باید چه  چیزی داشته باشیم تا بومی ‌بنویسیم؟ و پاسخ این سوال، مدیریت دانش است. این مدیریت صد‌ها سال پیش وجود داشته است. به‌ویژه با نگاهی به احادیث صدر اسلام، این موضوع به خوبی قابل درک است. 

استاد دانشگاه شهید بهشتی، افزود: نویسندگان می‌توانند براساس ظرفیت بالای این احادیث،‌ با رنگ و لعاب دیگری از آن‌ها در مباحث حوزه مدیریت دانش بهره‌ ببرند. 

وی درباره علل نبودن آثار علمی به زبان فارسی در پایگاه آمازون، گفت: این امر به دلیل نبود مخاطب فارسی‌زبان در این پایگاه است؛ به عبارتی دیگر، زبان فارسی در دنیای امروز هنوز نتوانسته به حد یک زبان بین‌المللی برسد. البته آثار نویسندگان ایرانی که به زبان انگلیسی نوشته شده در برخی دانشگاه‌های اروپایی تدریس می‌شود و به‌نظر می‌‌رسد آثار نویسندگان ایرانی، قابلیت عرضه جهانی را دارند. 

این نویسنده در ادامه با اشاره به کتاب خود با عنوان «مدیریت دانش،‌ مفاهیم و کاربرد‌ها» عنوان کرد: این اثر مرجعی برای درس مدیریت دانش است که با رویکرد آکادمیک صنعتی نوشته شده است. در این اثر به 800 منبع معتبر ارجاع داده‌ام که در نوع خود کم‌نظیر است. روانی قلم و طبقه‌بندی ساده مطالب، از دیگر ویژ‌گی‌های شاخص

در کشور‌های آمریکا یا کانادا، بحث تولید علم به شدت دنبال می‌شود به‌طوری که تنها با طراحی‌ در حوزه‌‌های مختلف مانند خوردوسازی، علم را به ثروت تبدیل می‌کنند. به عبارتی دیگر، ایده و دانش را تولید و در قالب حق امتیاز به دیگر کشور‌ها می‌فروشند. به‌طور خلاصه،‌ این تولید و فروش به معنای مدیریت دانش است.

این اثر است. 
 
وی در تبیین مفهوم «مدیریت دانش» که موضوع اصلی این کتاب است، گفت: مدیریت دانش، در حوزه کسب‌ و کار به واسطه اهمیت مقوله دانش پس از انقلاب صنعتی، مطرح شده است. موضوع تولید انبوه به دنبالش ‌انفجار اطلاعات را به همراه داشت و انفجار اطلاعات بحث مدیریت فناوری اطلاعات را ایجاد کرد. می‌توان گفت،‌ دهه‌ای که در آن قرار داریم دهه «مدیریت دانش» است، این در حالی است که این موضوع امروز چندان در کشور‌های در حال توسعه مطرح نیست.

باقری در پایان اظهار کرد: در کشور‌های آمریکا یا کانادا، بحث تولید علم به شدت دنبال می‌شود به‌طوری که تنها با طراحی‌ در حوزه‌‌های مختلف مانند خوردوسازی، علم را به ثروت تبدیل می‌کنند. به عبارتی دیگر، ایده و دانش را تولید و در قالب حق امتیاز به دیگر کشور‌ها می‌فروشند. به‌طور خلاصه،‌ این تولید و فروش به معنای مدیریت دانش است.

روح‌اله باقری، متولد سال 1360 در ساری است. وی ‌دانشجوی دکترای رشته مدیریت سیستم‌ دانشگاه شهید بهشتی و بورس هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان است. 

باقری، نویسنده و مترجم 9 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف مدیریت دانش و برنده کتاب فصل در سال 1389 با کتاب «مدیریت دانش از ایده تا عمل» است.
 
عضویت در بنیاد ملی نخبگان، برنده جایزه بین‌المللی تحقیق و توسعه در سال 2011، عضویت در شورای عالی راهبردی مدیریت دانش کشور در سازمان ملی بهره‌روری و پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از سوابق و فعالیت‌های علمی این پژوهشگر است. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری