امین‌نژاد: تولید علم، تنها تالیف کتاب نیست

  امین‌نژاد: تولید علم، تنها تالیف کتاب نیست

رضا امین‌نژاد، مولف کتاب‌های پزشکی، با بیان این مطلب که تولید علم در کشور و رسیدن به افق‌های پیش‌بینی شده برای آن، تنها در تالیف کتاب خلاصه نمی‌شود، گفت: ترجمه علوم روزآمد و هدایت درست پژوهش‌ها نیز بخشی از تولید علم است که با مدیریت اصولی می‌توان به خروجی مثبت این پژوهش‌ها امیدوار بود./

دکتر رضا امین‌نژاد، دارنده رتبه پنجم آزمون دانشنامه تخصصی بیهوشی، مراقبت‌های ویژه و درد در کشور و نویسنده کتاب چهار جلدی «رموز امتحانی بیهوشی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش‌هایی که در کشور انجام می‌شوند، باید به‌گونه‌ای هدایت شوند تا از خروجی مناسب برای تبدیل  به

در علم پزشکی، زیربنای قوی برای پژوهش نداریم. بیشتر کتاب‌های دانشجویی نیز بر پایه کتاب‌های خارجی تالیف می‌شوند.

کتاب برخوردار شوند.

آثار پزشکی در کشور ترجمه است
مولف کتاب «پاتولوژی» در ادامه با اشاره به این‌که در حوزه پزشکی تالیفات کمی در کشور به انجام رسیده‌است، گفت: در حال حاضر بیشتر پیشرفت‌های انجام شده در حوزه‌های پزشکی، حاصل تلاش پژوهشگران در خارج است، به همین دلیل بیشتر آثار علمی و پزشکی منتشر شده در کشور نیز به شکل ترجمه است. 

وی افزود: در علم پزشکی، زیربنای قوی برای پژوهش نداریم. بیشتر کتاب‌های دانشجویی نیز بر پایه کتاب‌های خارجی تالیف می‌شوند.

حمایت کمرنگ دانشگاه‌‌ها از تالیفات دانشجویی
مولف کتاب چهار جلدی «رموز امتحانی

در صورت نبود کتاب در زمینه‌های مختلف علم پزشکی، دانشجویان برای امتحان در دوره‌های تخصصی باید دست‌نوشته‌ها را مطالعه کنند. به‌عنوان مثال، کتاب «رموز امتحانی بیهوشی» تنها کتاب گردآوری شده در زمینه بیهوشی در کشور است.

بیهوشی» در ادامه با اشاره به نبود حمایت مناسب از کتاب‌های دانشجویی از سوی مراکز علمی، عنوان کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز نشر علم، حمایت چندانی از تالیفات دانشجویی به عمل نمی‌آورند و همین امر باعث می‌شود دانشجویان برای تالیف و یا ترجمه کتاب‌های علمی و دانشجویی رغبت چندانی از خود نشان ندهند.

امین‌نژاد، ادامه داد: بیشتر کتاب‌های پزشکی دارای مخاطب خاص هستند و با وضع موجود اقتصادی که چاپ کتاب باید برای مولف و یا ناشر صرفه اقتصادی نیز داشته باشند، وضع کتاب‌های این حوزه علمی چندان مناسب نیست. در صورت نبود کتاب در زمینه‌های مختلف علم پزشکی، دانشجویان برای امتحان در دوره‌های تخصصی باید دست‌نوشته‌ها را مطالعه کنند. به‌عنوان مثال، کتاب «رموز امتحانی بیهوشی» تنها کتاب گردآوری شده در زمینه بیهوشی در کشور  است .


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری