«مهندسی نرم‌افزار» از پايين رکورد زد

بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب در گزارش خود از آمار کتاب‌های منتشر شده در روزهای نهم تا سیزدهم آذرماه، از چاپ کتاب «مهندسی نرم‌افزار» با یکصد نسخه و کسب رکورد کتاب دارای کمترین شمارگان در بازار نشر، خبر داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از نهم تا سیزدهم آذر‌ماه، یکهزار و 267 عنوان کتاب در 12 زمینه مطالعاتی به چاپ رسیده‌است. 

چاپ 157 عنوان کتاب در زمینه علوم عملی

براساس این گزارش، از میان این تعداد کتاب منتشر شده، 157 عنوان کتاب در حوزه علوم عملی به چاپ رسیده که 122 عنوان از این آثار به قلم مولفان کشور تالیف و 35 کتاب نیز حاصل تلاش مترجمان بوده‌است. 

در این حوزه مطالعاتی، 90 عنوان کتاب نخستین‌بار راهی بازار نشر شده و 67 عنوان نیز تجدید چاپ شده‌است.

چاپ 38 کتاب، حاصل فعالیت ناشران شهرستانی
براساس گزارش آماری خانه کتاب در این مدت، ناشران فعال در پایتخت با چاپ 119 عنوان کتاب، سهمی پررنگ در نشر کتاب‌های حوزه علوم عملی داشته‌اند و سهم ناشران فعال در مراکز شهرستان‌ها نیز چاپ تنها 38 عنوان کتاب بوده‌است.

حوزه علوم طبیعی و ریاضیات در جدول نشر  
علوم طبیعی و ریاضیات دیگر حوزه‌ای است که در گزارش خانه کتاب به  تعداد کتاب‌های آن اشاره شده‌است. در این گزارش، تعداد کتاب‌های منتشر شده از سوی ناشران در این حوزه مطالعاتی 55 عنوان اعلام شده‌است که از این تعداد، 40 عنوان حاصل تلاش‌ مولفان کشور بوده‌است و 15 عنوان نیز از سوی مترجمان به فارسی برگردانده شده‌است.

در این دو حوزه، 38 عنوان کتاب نخستین‌بار در چرخه چاپ کشور قرار گرفته و 17 عنوان نیز تجدید چاپ شده‌است. 

سهم ناشران پایتخت‌نشین در چاپ کتاب‌های این دو حوزه علمی، 47 عنوان بوده و 8 کتاب نیز از سوی ناشران شهرستانی به بازار کتاب عرضه شده‌است.

شاخص‌های آماری
در میان شاخص‌های آماری منتشر شده برای کتاب‌های کمک آموزشی، می‌توان از کتاب «ریاضیات تجربی جامع کنکور» با قیمت 34 هزار و هشتصد تومان به‌عنوان گرانترین کتاب نام برد. همچنین کتاب «علوم سوم راهنمایی» نیز با 85 مرتبه چاپ، کتاب دارای بیشترین نوبت چاپ لقب گرفته‌است.

«زیست‌شناسی و آزمایشگاه (1)» دیگر کتابی است که با هشت‌‌هزار نسخه، به‌عنوان کتاب دارای بیشترین شمارگان معرفی شده و «ریاضیات تجربی جامع کنکور» با 870 صفحه، کتاب دارای بیشترین صفحه شناخته شده‌است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری