«دانشنامه‌ گسله‌های ایران» منتشر شد

به همت انتشارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

«دانشنامه گسله‌های ایران» با هدف تامین منابع علمی برای دانشجویان رشته‌های زمین‌شناسی، زمین‌لرزه و مخاطرات طبیعی، نخستین‌بار به همت انتشارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به چاپ رسید./

رضا جدیدی،‌ مسوول روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتاب «دانش‌نامه‌ گسله‌های ایران» اظهار کرد: این اثر، دربرگیرنده داده‌های مربوط به یکهزار و 137 گسله‌ ایران است که از منابع گوناگون و به کوشش محمدرضا‌ شیخ‌الاسلامی، حمیدرضا جوادی، مریم اسدی ‌سرشار، احمد آقاحسینی، میثم کوه‌پیما و بهارک وحدتی ‌دانشمند گردآوری و تالیف شده‌است.

وی در بیان اهمیت تالیف این اثر دانشگاهی، گفت: با توجه به جایگاه بنیادی و مهم گسله‌ها در زمین‌شناسی و ریخت‌شناسی ایران‌زمین و بروز زمین‌لرزه‌های فراوان در کشور، اهمیت پرداختن به این ساختارها در قالب این اثر روشن می‌‌شود.

جدیدی افزود: بر این اساس و برای آشنایی با گسله‌های مهم و اصلی ایران، این اثر همراه با نقشه پیوست در نسخه‌های رقومی و چاپی ارایه شده تا شناخت کامل‌تری از گسله‌های ایران را برای خوانندگان فراهم کند.
وی،‌ با بیان این مطلب که انتشار دانش‌نامه‌‌‌ از گسله‌های ایران، نقش انکارناپذیری در پیشرفت علمی، عمرانی و اقتصادی کشور دارد، به منابع تهیه این کتاب اشاره و عنوان کرد:‌ در تهیه «دانشنامه‌ گسله‌های ایران» از نقشه‌های زمین‌شناسی با مقیاس یکصد هزارم و 250 هزارم، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور و شرکت ملی نفت ایران، گزارش‌ها، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا، کتاب‌های گوناگون در ارتباط با زمین‌شناسی ایران، مقاله‌های فارسی و لاتین و سایر منابع چاپی استفاده شده است.

مسوول روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور، ادامه داد: مطالعه «دانشنامه‌ گسله‌های ایران» که به صورت مصور و همراه با جدول و نمودار به چاپ رسیده، علاوه ‌بر استفاده دانشجویان شاخه‌های مرتبط با زمین‌شناسی، زمین‌لرزه و مخاطرات طبیعی به‌عنوان یک منبع علمی، می‌تواند برای بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه نیز جالب و خواندنی باشد. 

چاپ نخست «دانشنامه گسله‌های ایران» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 600 صفحه، به بهای 28 هزار تومان از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور منتشر شد. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری