تازه‌ترین پژوهشنامه مدیریت منتشر شد

تازه‌ترین پژوهشنامه مدیریت با عنوان «مدیریت رفتار سازمانی» با طرح موضوعاتی درباره کلیات رفتار سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سازمان مدیریت صنعتی، تازه‌ترین مجموعه پژوهشنامه مدیریت را با عنوان «مدیریت رفتار سازمانی» در 9 فصل و طرح 87 پرسشنامه منتشر کرد. 

سیدمحمد مقیمی، استاد دانشگاه تهران و مجید رمضان، استادیار دانشگاه صنعتی مالک ‌اشتر، در مقام مولفان این شماره از پژوهشنامه مدیریت، بعد از  ارایه 87 پرسشنامه معتبر جهانی، در ابتدای فصل‌های کتاب، چکیده‌ای از مبانی نظری مدیریتی را نیز ارایه کرده‌اند.

نخستین فصل کتاب با عنوان «کلیات رفتار سازمانی» در قالب پنج پرسشنامه به مباحثی چون درک رفتار سازمانی،‌ حس مشترک درباره رفتار در سازمان و رفتار منطقی درک شده سازمان اشاره دارد.

نویسندگان در این فصل «رفتار سازمانی» را مطالعه افراد و گروه‌‌ها در سازمان‌ها می‌دانند و معتقدند که یادگیری رفتار سازمانی به افراد کمک می‌کند تا از خود و دیگران در محیط کاری درک بهتری پیدا کنند که این امر منجر به بهبود ظرفیت‌های افراد برای دستیابی به مسیر ترقی موفقیت‌آمیز در محیط‌ کاری پویا،‌ متغیر و چالشی امروز و فردای سازمان‌ها می‌شود. 

دومین فصل کتاب با عنوان «نگرش‌ها و ادراکات فردی» شامل 14 پرسشنامه است. از مهمترین موضوعات مطرح شده در این فصل می‌توان به خود‌ارزیابی سازمانی،‌ نگرش در مورد محیط کار، ‌عزت نفس مبتنی بر سازمان (OBSE) و احساس و نگرش افراد از خود اشاره کرد.

«یادگیری» و «انگیزش» موضوعاتی هستند که در فصل‌های سوم و چهارم کتاب حاضر بررسی شده‌اند. این فصل‌ها در مجموع با 18 پرسشنامه به مقوله‌هایی چون یادگیری سازمانی، ‌نگرش نسبت به سازمان و خوب بودن در ایجاد انگیزه پرداخته‌اند. مولفان در این دو فصل، علاوه بر ارایه تعریفی از یادگیری و فرآیند آن، بر ارایه روش‌هایی برای پایدار بودن یادگیری نیز تاکید دارند. 

چهار فصل پایانی کتاب نیز در مجموع با طرح 44 پرسش‌نامه به موضوعاتی در ارتباط با «رضایت شغلی و تعهد سازمانی»،‌ «مدیریت استرس»،‌ «کار گروهی و تیمی»، «پویایی‌های گروه» و «توانمند‌سازی» اختصاص دارند. 

از مهمترین ممباحث ارایه شده در این فصل‌ها می‌توان از فرسودگی شغلی،‌ دلایل اجرای مدیریت بر مبنانی تیم، ‌ارزیابی جلسات گروهی،‌ سبک مدیریت تضاد و توانایی الگوبرداری توانمندسازی نام برد.

دومین شماره پژوهشنامه مدیریت با عنوان «مدیریت سازمانی» با شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه‌ در 238 صفحه،‌ به بهای هشت هزار و 500 تومان به همت سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری