بومی کردن دانش‌های روز ضرورت دارد

پژوهشگر برتر جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران:

حسین خنیفر، در حاشیه آیین اختتامیه جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که ایران، کشوری دیرینه‌پا در حوزه تولید محتوا است، گفت: بومی کردن دانش‌های روز با توجه به نیاز‌های بومی، باید در اولویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی قرار بگیرد.

حسین خنیفر، پژوهشگر برجسته بیست‌ و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: کشور ایران از زمانی که محتواهای سنگی در جهان معمول بود، تولیدکننده محتواهای علمی و آموزشی بوده است؛ با این وجود هنوز این محتواها از مشکلات و نواقص فراوانی برخوردارند.

وی توضیح داد: تقلید فراوان در محتوانویسی که منجر به تولید محتواهای موازی و عدم ارایه کتاب‌هایی با محتوای جدید و قابل رقابت با محتواهای بین‌الملل می‌شود، از جمله مشکلات این حوزه به‌شمار می‌آید.

پژوهشگر برجسته بیست‌ودومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که متاسفانه اغلب پژوهشگران، شیفته‌وار زیرِ کاخ تولید علمی غرب مانده‌اند، افزود: گرایش نداشتن اغلب دانشجویان و اهالی علم و ادب به کتاب‌های تحقیقاتی، باعث تولید محتواهای ضعیف شده است.

خنیفر ادامه داد: در حوزه‌هایی مانند داستان، ادب، سینما، علوم زیستی، فنی و علوم طبیعی، جرقه‌هایی از تحقیقات با رویکرد بومی دیده می‌شود اما متاسفانه در حوزه علوم رفتاری شاهد چنین حرکت‌هایی نیستیم؛ به‌گونه‌ای که 80 درصد محتواهای این حوزه، بومی و استخراج شده از پژوهش نیستند.

وی در پاسخ به این سوال که «برای سوق دادن محققان و پژوهشگران به سمت تولید محتواهای بومی براساس انجام پژوهش‌های میدانی چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟» گفت: هیات علمی دانشگاه‌ها و افراد توانمند در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه علوم رفتاری و علوم انسانی، باید با اندیشیدن تمهیدات لازم، زمینه‌های ایجاد چنین محتواهایی را فراهم کنند. به‌طور مثال می‌توانند محتواهای جهانی را دریافت و آن‌ها را براساس نیازهای بومی تنظیم و در کشور توزیع کنند.

مدرس پردیس فارابی دانشگاه تهران، در ادامه با انتقاد از ورود بدون چارچوب نظریه‌های غربی به کشور، ادامه داد: نظریه‌هایی که در کشورهای غربی ارایه می‌شوند، مختص همان کشورهاست. متاسفانه اغلب این نظریه‌ها به‌صورت بومی ‌نشده در دانشگاه‌ها و در رشته‌هایی مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم رفتاری آموزش داده می‌شوند. ما به‌صورت خودآگاه یا نوخودآگاه، اذهان دانش‌آموزان و دانشجویان خود را درگیر بسیاری از دانش‌های بومی‌نشده می‌کنیم که بسیار آسیب‌رسان است.

خنیفر، با اشاره به نقش موثر جشنواره پژوهش در تشویق پژوهشگران برای تولید محتواهای غنی‌تر و ارایه پژوهش‌های کاربردی‌تر، عنوان کرد: به دلیل این‌که برگزیدگان این جشنواره از میان پژوهشگران خبره‌ کشور انتخاب و پژوهش‌های برجسته براساس ملاک‌های بسیار حساس و ریزبینانه معرفی می‌شوند، انگیزه پژوهشگران را برای فعالیت در عرصه‌‌های مختلف با هدف تولید محتواهای فاخر ارتقا می‌دهد.

پژوهشگر برتر بیست‌ و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، درباره راهکارهای ترویج فرهنگ پژوهش در جامعه، گفت: در حوزه پژوهش، کتاب‌های مفیدی وجود دارد که متاسفانه به دلیل نبود سیستم مناسب اطلاع‌رسانی، از دید مخاطبان مغفول می‌مانند. اغلب این آثار می‌توانند در دانشگاه‌ها زمینه‌ساز پیشرفت علم و تعالی باشند، اما چون از سوی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی معرفی نشده‌اند، ناشناخته مانده‌اند. حمایت از پژوهشگران نیز در ارتقای محتواهای پژوهشی و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش، نقش موثری ایفا می‌کند.

آیین اختتامیه بیست‌ و دومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 25 آذرماه) با تجلیل از پژوهشگران برتر این مرکز آموزشی در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری