طرح‌های پژوهشی برتر حوزه جمعیت کتاب می‌شوند

  طرح‌های پژوهشی برتر حوزه جمعیت کتاب می‌شوند

قربان حسینی، در حاشیه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی کشور، گفت: این موسسه طرح‌های کلان و مهم پژوهشی کشور را در قالب کتاب چاپ می‌کند./

قربان حسینی، کارشناس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: موسسه مطالعات و مدیریت جامع تخصصی جمعیت کشور، به‌صورت میان‌رشته‌ای اقدام به طرح موضوع برای پژوهش کرده و مسایل مربوط به اقتصاد، جمعیت‌شناسی و مباحث کلان اجتماعی را با بهره‌گیری از تجارب استادان به‌صورت طرح پژوهشی مورد بررسی قرار می‌دهد.

تازه‌های نشر
وی با بیان این‌که 13 کتاب تخصصی تا به امروز از سوی این موسسه به چاپ رسیده، گفت: کتاب «در آمدی بر اقتصاد جمعیت» و «بررسی اکولوژیکی ایران» از جمله آثار تازه منتشر شده از سوی این موسسه مطالعاتی هستند.

حسینی افزود: کتاب‌های «روش‌های غير‌مستقيم برآورد شاخص‌های جمعيتی»، «راهنمای جمعيت»، «جمعيت

بیشتر اولویت‌های پژوهشی این موسسه، با تاکید بر مسایل و مولفه‌های مهمی چون اشتغال، محیط زیست، خانواده و مهاجرت و با رویکردی بین‌رشته‌ای انجام شده است.

و توسعه با تاكيد بر ايران»، «بررسی مسایل جمعيتی ايران با تاكيد بر جوانان؛ مجموعه مقالات دومين همايش انجمن جمعيت‌شناسی»، « مبانی جمعيت‌شناسی» و «روش‌های جمعيت‌شناسی» از دیگر کتاب‌های منتشرشده از سوی موسسه هستند که با استقبال خوب دانشجویان روبه‌رو شده‌اند. 

کارشناس موسسه مطالعات و مدیریت جمعیت کشور در ادامه یادآور شد: بیشتر اولویت‌های پژوهشی این موسسه، با تاکید بر مسایل و مولفه‌های مهمی چون اشتغال، محیط زیست، خانواده و مهاجرت و با رویکردی میان‌رشته‌ای انجام شده‌است.

طرح‌های روزآمد اولویت پژوهشی
این کارشناس با تاکید بر این‌که طرح‌های کلان و روزآمد از سوی این موسسه به‌صورت کتاب منتشر می‌شود، گفت: پژوهشکده‌های فعال در این موسسه، در سه قالب مطالعات جمعیتی، مطالعات خانواده و مطالعات تنظیم خانواده به تحقیق و همچنین تالیف و ترجمه کتاب می‌پردازند.

وی، طرح‌های پژوهشی انجام شده در این موسسه را برای تامین نیاز مطالعاتی و تحقیقاتی دانشجویان و علاقه‌مندان مهم و ضروری دانست و افزود: کتاب‌ها و طرح‌های تحقیقاتی موسسه مطالعات

کتاب‌ها و طرح‌های تحقیقاتی موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، می‌تواند در برطرف‌کردن نیاز مطالعاتی دانشجویان رشته‌های جامعه‌شناسی و جمعیت‌شناسی گام اساسی بردارد.

و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور، می‌تواند در برطرف‌کردن نیاز مطالعاتی دانشجویان رشته‌های جامعه‌شناسی و جمعیت‌شناسی گام اساسی بردارد.

حسینی، در ادامه با اشاره به رو به جلو بودن گام‌های پژوهشی در کشور، اظهار کرد: همه موسسات و سازمان‌های دانش‌بنیان و پژوهش‌محور، باید با اتخاذ سیاست‌های راهبردی، در پیشبرد اهداف علمی کشور تلاش کنند.  موسسه مطالعات و مدیریت جمعیت کشور، هم با همین هدف در سال 1378 راه‌اندازی شده و در این مدت در رشته‌ها و زمینه‌های یاد شده فعالیت کرده‌است. یکی از سیاست‌های عمده این موسسه، حمایت از پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی کلان در سطح کشور است.

این کارشناس، درباره نحوه فعالیت کتابخانه این مجموعه تحقیقاتی، گفت: اين موسسه در سال 1382 اقدام به ايجاد كتابخانه تخصصی جمعيت‌شناسی کرده و از آن تاریخ تاكنون در تقويت منابع كتابخانه‌ای خود تلاش كرده‌است. در حال حاضر، بالغ بر پنج هزار و 337 عنوان كتاب فارسی، 969 عنوان كتاب انگليسی (لاتين)، یکهزار و 388 نشريه علمی، 396 طرح (برون‌سازمانی و درون‌سازمانی) و 195 پايان‌نامه دوره كارشناسی ارشد و دكترا، در این کتابخانه نگهداری می‌شوند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری