الله‌‌دادی: تسهیل دسترسی به کتاب‌ها با فروش الکترونیکی انتشارات دانشگاه تهران

  اله‌‌دادی: تسهیل دسترسی به کتاب‌ها با فروشگاه الکترونیکی انتشارات دانشگاه تهران

مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران، با بیان این‌که هفته پژوهش فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ پژوهش و کتابخوانی است، گفت: فروشگاه الکترونیکی انتشارات دانشگاه تهران که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد، زمینه دسترسی آسان به کتاب‌ها و خرید آن‌ها با بهای اندک و در برخی موارد به‌صورت رایگان را فراهم می‌کند.

ایرج اله‌دادی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: موسسه انتشارات دانشگاه تهران، با قدمتی 65 ساله، تجربیات فراوانی را در زمینه چاپ و نشر کتاب‌های علمی کسب کرده است. این موسسه در طول سال به انتشار کتاب‌های تالیفی، ترجمه و گردآوری‌شده اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: در بازار نشر، شاهد انتشار کتاب‌هایی هستیم که تالیفی نیستند به عبارتی حاصل پژوهش‌ها و یافته‌های استادان و مولفان ایرانی نیستند. این آثار باید از لحاظ فنی در طبقه‌بندی کتاب‌های گردآوری‌ شده قرار ‌گیرند، اما متاسفانه با عنوان تالیفی، چاپ و توزیع می‌شوند. دانشگاه تهران این معضل را حل کرده و برای کتاب‌های تالیفی که حاصل سال‌ها تلاش و تحقیق استادان و مولفان هستند، عنوان پژوهش‌محور را انتخاب کرده است.

مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران، افزود: دانشگاه تهران به کتاب‌هایی که مولفانشان پژوهش‌های وسیع انجام نداده‌ و جست‌ و گریخته فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند، عنوان گردآوری‌شده را اطلاق می‌کند. استادان و مولفان این‌گونه آثار، اغلب فصل‌هایی از کتاب را برای ارایه نتایج پژوهش‌ها و آثار خود اختصاص می‌دهند.

پایان‌نامه‌های دکترا، کتاب می‌شوند
اله‌دادی، با بیان این‌که تدوین و انتشار کتاب‌های استخراج‌شده از پایان‌نامه‌های دکترا از دیگر مصوبات جدید دانشگاه تهران محسوب می‌شود، گفت: در کشورهای خارجی، کتاب‌های پایان‌نامه‌ای وجود دارد. این کتاب‌ها، دستاورد (پایان‌نامه) فارغ‌التحصیلان مقطع تحصیلی دکترا را دربردارند. دانشگاه تهران نیز از نیمه‌های نخست سال جاری، مقدمات انتشار چنین کتاب‌هایی را فراهم کرده است. امیدوارم در سال آینده شاهد انتشار نخستین کتاب‌های استخراج‌شده از پایان‌نامه‌های مقطع تحصیلی دکترا در ایران باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که «ارایه پایان‌نامه‌ها در قالب کتاب چه تاثیرات مثبتی به دنبال دارد؟» عنوان کرد: حدود چهار هزار و 500 دانشجوی دکترا در کشور وجود دارند و افزون بر سه برابر این تعداد، پایان‌نامه وجود دارد که متاسفانه در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها در حال خاک خوردن هستند. علت این امر، مکتوب نشدن آن‌ها در قالب کتاب و دسترسی نداشتن علاقه‌مندان به آن‌ها است. این در حالی است که اغلب این آثار می‌توانند جایگاه آموزش عالی و میزان تولید علم کشور را ارتقا دهند.

مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران، درباره زمان آغاز به کار فروشگاه الکترونیکی انتشارات دانشگاه تهران، گفت: این فروشگاه الکترونیکی که کتاب‌ها را به شیوه‌های مختلف در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد، در ایام دهه فجر در آیین جشنواره انتخاب کتاب برتر دانشگاهی، رونمایی و راه‌اندازی می‌شود.

اله‌دادی در پایان در پاسخ به این سوال که «آیا برگزاری جشنواره‌های پژوهشی در نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در سطح جامعه موثر هستند؟» اظهار کرد: هفته پژوهش به‌عنوان رویداد فرهنگی مهم، برای ارزشگذاری فعالیت محققان اعم از استادان و دانشجویان به‌شمار می‌آید. بدون تردید این‌گونه افراد هیچ چشمداشت مادی ندارند و با علاقه و ایثار در این عرصه فعالیت می‌کنند. بنابراین، برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند زمینه ایجاد انگیزه در محققان را برای ارایه طرح پژوهشی فاخر فراهم کند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری