حضور کمرنگ حوزه علوم طبیعی و ریاضیات در بازار کتاب

  حضور کمرنگ حوزه علوم طبیعی و ریاضیات در بازار کتاب

بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب، در گزارش خود ار آمار انتشار کتاب در روزهای شانزدهم تا بیستم آذرماه، از چاپ تنها 27 عنوان کتاب در زمینه‌های علوم طبیعی و ریاضیات در کشور خبر داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس این گزارش، در این مدت یکهزار و 294 عنوان کتاب در 12 حوزه مطالعاتی در کشور به چاپ رسیده‌است که حوزه علوم عملی با 189 عنوان کتاب، در جایگاه دوم جدول نشر  قرار گرفت.

حضور پررنگ مولفان با 134 کتاب 
از 16 تا 20 آذر‌ماه، 134 عنوان از کتاب‌های حوزه علوم عملی به قلم مولفان کشور تالیف شده و 55 اثر نیز از سوی مترجمان به فارسی برگردانده شده‌است.

در این میان، 86 عنوان کتاب نخستین‌بار به بازار نشر راه یافته‌ و 103 کتاب حوزه علوم عملی نیز تجدید چاپ شده‌اند.

سهم ناشران پایتخت‌نشین از نشر کتاب‌های علوم عملی در این مدت، 166 عنوان بوده و  ناشران فعال در مراکز شهرستان‌ها نیز تنها به چاپ 23 کتاب در این حوزه اکتفا کرده‌اند.

27 کتاب، سهم حوزه علوم طبیعی و ریاضیات
سهم کتاب‌های حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز در بین کتاب‌های منتشر شده در این مدت، 27 عنوان بود‌ه که از آن میان، 21 کتاب به قلم مولفان و پژوهشگران ایرانی تالیف شده و تنها 6 کتاب منتشر شده در این حوزه از سوی مترجمان کشور به فارسی برگردانده شده‌است.  

در این حوزه مطالعاتی، 17 عنوان کتاب نخستین‌بار به بازار کتاب عرضه شده و 10 عنوان نیز  چندمین بار به چاپ رسیده‌اند.

در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز، ناشران تهرانی با چاپ و انتشار 24 کتاب در برابر سه عنوان کتابی که ناشران شهرستانی منتشر کرده‌اند، حضوری پرررنگ داشته‌اند.

براساس شاخص‌های آماری خانه کتاب، کتاب «راهنمای آموزشی هیسترکتومی از طریق جراحی شکمی» با تنها هشت صفحه، به‌عنوان کتاب دارای کمترین تعداد صفحه شناخته شد. «پژوهشنامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی» نیز با چاپ یکصد نسخه‌ای، به‌عنوان کتاب با کمترین شمارگان معرفی شد.

در این مدت، کتاب «ریاضیات گسسته و جبر و احتمالات» با قیمت یکهزار و 50 تومان، به‌عنون ارزان‌ترین و «ریاضیات تجربی جامع کنکور» با قیمت 34 هزار و هشتصد تومان، به‌عنوان گران‌ترین کتاب کمک‌درسی، به بازار کتاب عرضه شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری