نیلی: داده‌های آثار حوزه بانکی روزآمدنیستند

  نیلی: داده‌های آثار حوزه بانکی روزآمدنیستند

رییس پژوهشکده پولی و بانکی،‌ با بیان این مطلب که ردپای مطالعات میدانی به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات بانک‌ها در آثار این حوزه کمرنگ است، گفت: داده‌های منعکس شده در کتاب‌های حوزه بانکی روزآمد نیستند./

فرهاد نیلی،‌ نویسنده و رییس پژوهشکده پولی و بانکی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی محققان اقتصادی برای تالیف کتاب، اظهار کرد: انجام مطالعات میدانی در حوزه اقتصاد، بسیار اندک است و مهم‌ترین دلیل آن نیز، نوع برخورد بانک‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین مراکز اطلاعاتی این حوزه است. بانک‌های کشور در به اشتراک گذاشتن اطلاعاتشان چندان سخاوتمندانه عمل نمی‌کنند.

محقق دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه، افزود: نگاهی به آثار منتشر شده در حوزه بانکی نشان می‌دهد که این آثار، از نظر داده‌های روزآمد و باکیفیت دچار کمبود هستند؛ مقوله‌ای که نه تنها از مباحث مقرراتی، بلکه از مباحث فرهنگی تاثیر می‌پذیرد. با این حال، پژوهشکده پولی و بانکی،‌ کوشیده‌است در این حوزه وارد شود. پرداختن به مباحث حقوقی و مقرراتی، فناوری و انتشارات دیجیتال، از جمله مباحثی هستند که می‌توانند در بهبود این وضع راهگشا باشند. 

مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه کیل، در ادامه، نبود نقد علمی آثار حوزه‌ بانکی را یکی از کاستی‌های این حوزه دانست و ادامه داد: نقد آثار بانکی،‌ یکی از موضوعاتی است که به‌نظر می‌‌رسد هیچ مرکز علمی به‌صورت جدی به آن نپرداخته‌است. ما باید این شجاعت را داشته باشیم تا کتابی را که منتشر می‌کنیم، در معرض نقد منصفانه قرار دهیم و مولف را نیز برای این حضور آماده کنیم.

نیلی، در ادامه با انتقاد از دیدگاه بانک‌های کشور درباره مقوله ارزیابی عملکردشان از سوی مراکز تحقیقاتی، گفت:‌ در زمینه ارزیایی وضع بانک‌ها، در حوزه نشر کار چندان مطرحی انجام نداده‌ایم و دلیل اصلی آن نیز، تن ندادن بانک‌ها به ارایه اطلاعاتشان است. این در حالی است که  اطلاعات بانک‌ها در دیگرکشور‌ها در ردیف مباحثی است که باید در اختیار همه قرار بگیرد. ارزیابی بانک‌ها به این معناست که مراکز تحقیقاتی بتوانند با ذکر نام و عملکرد، آن‌ها را به نقد بکشند.

مدرس مدعو دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف،‌ کتاب‌های منتشر شده پژوهشکده پولی و بانکی در حوزه نقد عملکرد بانک‌ها را، تا حدی مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: بخش انتشارات پژوهشکده پولی و بانکی تلاش دارد در کنار تولید کتاب براساس مطالعات میدانی، بیشتر به مقوله تالیف کتاب به‌عنوان هدف اصلی تمرکز داشته باشد.

نیلی، در پاسخ به پرسشی درباره طرح تبادل کتاب با مراکز تحقیقاتی یا بانکی دیگر کشور‌ها، گفت: تبادل کتاب، از برنامه‌های پژوهشکده است که هنوز به مرحله عمل نرسیده‌است. در حال حاضر، یک مجموعه چندجلدی در حوزه بانکداری اسلامی با عنوان «دستاورد‌های بانکداری اسلامی ایران» به زبان انگلیسی در حال تالیف است که به احتمال زیاد تا سال 2014 از سوی یک ناشر بین‌المللی منتشر خواهد شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری