انتشار «مهندسی فرآیندهای زیستی» با دومین ویرایش

  انتشار «مهندسی فرآیندهای زیستی» با دومین ویرایش

ویراست دوم جلد نخست کتاب «مهندسی فرآیندهای زیستی» به قلم مایکل شولر، با ترجمه فرزانه وهاب‌زاده و نرگس فلاح، از سوی دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب، در 17 فصل تالیف و ترجمه شده‌است. در فصل نخست این کتاب، مهندسی فرآیندهای زیستی به تفصیل تعریف و سپس تفاوت نگرش زیست‌شناسان و مهندسان در امر تحقیق، ارایه شده‌است.

فصل دوم تا پنجم این کتاب دانشگاهی، به طرح موضوعاتی در ارتباط با «نگرشی کلی بر مفاهیم پایه‌ای زیست‌شناسی»، «آنزیم‌ها»، «سلول‌ها چگونه کار می‌کنند» و «مسیر‌های اصلی فرآیند سوخت و ساز سلولی» پرداخته‌اند. در این فصل‌ها، عملکرد آنزیم‌ها و مواد تغذیه‌ای درشت بررسی شده است.

«سلول‌ها چگونه رشد می‌کنند» عنوان فصل ششم از این کتاب است که در آن رشد ناپیوسته و همچنین بررسی کمی کنتیک رشد سلولی، ارایه شده‌است.

این کتاب در ادامه در قالب فصل‌های هفتم تا دهم، مباحثی مانند «استوکیومتری رشد میکروبی و تشکیل محصول»، «چگونگی بروز تغییر و دگرگونی در ابراز اطلاعات سلولی»، «ملاحظات عملیاتی در راکتورهای زیستی» و «انتخاب، بزرگ‌سازی مقیاس، اجرای عملیات و کنترل راکتورهای زیستی» را مطرح کرده‌است. بررسی و واکاوی انتخاب روش کشت، تغییر و اصلاح راکتورهای پیوسته و ناپیوسته و نگرش کلی بر انواع راکتورها، از جمله مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این چهار فصل کتاب است.

فصل یازدهم این اثر با عنوان «بازیافت و خالص‌سازی محصولات» راهکارهای بازیابی و پالایش محصولات، انعقاد و توده‌ای شدن و روش‌های مکانیکی و غیر‌مکانیکی را شرح داده‌است.

دانشجویان در فصل‌های دوازدهم تا چهاردهم کتاب حاضر با «ملاحظاتی بر فرآیند زیستی در استفاده از کشت سلول‌های جانوری»و… آشنا می‌شوند.

«کاربرد پزشکی‌-‌مهندسی فرآیندهای زیستی» و «کشت‌های مرکب» عناوین فصل‌های پانزدهم و شانزدهم این اثر دانشگاهی را شامل می‌شوند. فصل پایانی نیز به جمع‌‌بندی مباحث اختصاص دارد.  

جلد نخست کتاب «مهندسی فرآیندهای زیستی» با شمارگان یکهزار نسخه در 482 صفحه، به قیمت 34 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امیرکبیر منتشر شده‌است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری