«حساب دیفرانسیل و انتگرال» خواندنی شد

دوازدهمین ویراست کتاب «حساب دیفرانسیل و انتگرال» اثر جورج بي. توماس، موريس دي. وير و جوئل هاس و به ترجمه سیامک کاظمی، با همکاری مشترک موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شريف و انتشارات فاطمی، راهی بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، استفاده از مثال‌ها و تمرینات بیشتر در سطح متوسط، بهره‌گیری از شکل‌های متعدد، نظم بهتر از نظر تسلسل مفاهیم ، وضوح و دقت از جمله شاخصه‌های دوازدهمین ویراست کتاب «حساب دیفرانسیل و انتگرال» نسبت به ویراست‌های قبلی این کتاب است.

بسیاری از دانشجویان، در دبیرستان با اصطلاحات و جنبه‌های محاسباتی حسابان آشنا می‌شوند، اما با وجود این آشنایی، مهارت‌های محصلان در جبر و مثلثات در بسیاری موارد، مانع موفقیت آن‌ها در درس‌های حساب دیفرانسیل و انتگرال دانشگاهی می‌شود. نویسندگان در کتاب «حساب دیفرانسیل و انتگرال» کوشیده‌اند تا موازنه‌ای میان تجربه قبلی دانشجو در حسابان و مهارت‌های جدیدی که نیاز به کسب آن‌ها دارد، برقرار کنند، بدون این‌که از اعتماد به نفس او بکاهند.

این اثر، تمرین‌هایی را ارایه کرده است که زمینه درک کامل از موضوع را برای دانشجویان در همه سطوح فراهم می‌کند. این کتاب تنها به حفظ کردن فرمول‌ها تاکید ندارد، بلکه می‌کوشد تا دانشجویان به تعمیم مفاهیم مطرح شده بیندیشند.

محتوای کتاب «حساب دیفرانسیل و انتگرال» در تدوین ویراست دوازدهم، ساختار اصلی فهرست مندرجات ویراست یازدهم را حفظ کرده است. در این ویراست، بحث معادلات پارامتری پس از معرفی مختصات قطبی ارایه شده است.

موضوع «تابع» در ویراست دوازدهم کتاب «حساب دیفرانسیل و انتگرال» با هدف توجه بیشتر به بازبینی مفاهیم محدودتر شده‌ است. همچنین در این ویراست، مطالب پیش‌نیاز شامل اعداد حقیقی، بازه‌ها، نمو، خط راست، فاصله، دایره و سهمی ارایه شده‌اند.

«تابع»، «حد و پیوستگی»، «مشتق‌گیری»، «کاربردهای مشتق‌گیری»، «انتگرال‌گیری» و «کاربردهای انتگرال معین» عناوین فصول شش‌گانه این اثر را تشکیل می‌دهند.

ویراست دوازدهم کتاب «حساب دیفرانسیل و انتگرال» با شمارگان دو هزار نسخه در 476 صفحه، به بهای 24 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات علمي دانشگاه صنعتی شريف و انتشارات فاطمی به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری