ابراهیمی: مولفان با صاحبان صنایع مختلف همفکری کنند

آسیب‌شناسی آثار دانشگاهی در گفت‌و‌گو با اهالی دانش/7

  ابراهیمی: مولفان با صاحبان صنایع مختلف همفکری کنند

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، با بیان این‌که متاسفانه فضای علمی دانشگاه‌ها همگام با صنعت دنیا پیش نمی‌رود، گفت: لازم است مولفان با هدف کشف مشکلات موجود در این عرصه و ارایه راه‌حل‌ در مکتوباتشان، با صاحبان صنایع مختلف همفکری و تعامل داشته باشند./

سید‌مجید ابراهیمی، نویسنده و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مناسب یا نامناسب بودن محتوای کتاب‌های دانشگاهی، اظهار کرد: از آنجا‌که دانشجویان به دنبال جزوات شب امتحانی هستند، متاسفانه اغلب کتاب‌های این عرصه نیز با هدف حفظ بازار نشر تالیف می‌شوند.

وی ادامه داد: بیشتر کتاب‌ها در رشته‌های مختلف، کتاب‌های مرجع و ‌روزآمد نیستند و در نتیجه، مطالبی که در کلاس‌های درس تدریس می‌شوند، محتوای قدیمی دارند. بنابراین، بازنگری سرفصل‌های کتاب‌های دانشگاهی ضرورت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، عنوان کرد: چون کتاب‌های دانشگاهی براساس سرفصل‌های مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تالیف می‌شوند، تنها برای دانشجویان کاربرد دارند و اهالی صنعت به دلیل منطبق نبودن محتوای آن‌ها با علم روز، نمی‌توانند از این آثار بهره‌مند شوند.

مدیر گروه رشته مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، افزود: ظاهر کتاب‌ها نیز، از جمله عوامل استقبال از آن‌ها به‌شمار می‌آید؛ به این معنا که طرح جلد کتاب، ویراستاری، صفحه‌آرایی، نوع قلم، حتی قطع، در اقبال عمومی از کتاب‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. متاسفانه در محتوای اغلب کتاب‌ها نیز اشتباهات تایپی به‌ وفور دیده می‌شود که از جذابیت آن‌ها می‌کاهد.

مولف کتاب «برنامه‌ریزی و کنترل تولید و موجودی‌ها» در پاسخ به این سوال که «چه پیشنهادی برای مولفان و مترجمان آثار دانشگاهی برای ارتقای سطح کیفی و محتوای این‌ آثار دارید؟» گفت: پیشنهاد می‌کنم اهالی فرهنگ به‌جای استفاده از مثال‌ها و تجربیات کشورهای دیگر در کتاب‌هایشان، از نمونه‌های مربوط به دنیای واقعی در کشور خودمان، با هدف فهم بیشتر مخاطبان استفاده کنند.

ابراهیمی، در پاسخ به این سوال که «دولت به‌ویژه متولیان فرهنگی کشور برای ارتقای سطح علمی جامعه چه تمهیداتی باید بیندیشند؟» اظهار کرد: متولیان فرهنگی کشور، باید برای پیشروی بیش از اندازه و حتی پیشگیری از نقض کپی‌رایت آثار مولفان بدون اجازه آن‌ها، تمهیداتی را بیندیشند و در راستای حمایت‌های مادی و معنوی از صاحبان آثار گام بردارند تا محتوای تولید شده از سوی آن‌ها، کاربردی‌تر و متناسب با نیاز جامعه باشد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری