«ارزیابی سیاست‌های علم،‌ فناوری و نوآوری» منتشر شد

  «ارزیابی سیاست‌های علم،‌ فناوری و نوآوری» منتشر شد

کتاب «ارزیابی سیاست‌های علم،‌ فناوری و نوآوری» با تاکید بر اهمیت آشنایی با برنامه‌ها و سیاست‌های علمی، نخستین‌بار به همت انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در هفت فصل منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «ارزیابی سیاست‌های علم،‌ فناوری و نوآوری» عنوان اثر مشترکی از سید‌حبیب‌الله طباطبایی، مهدی فاتح‌راد،‌ سیدمحمدحسین ‌شجاعی و جواد سلطان‌زاده است. 

سه فصل نخست کتاب با عنوان‌های «ارزیابی سیاست: مفاهیم و کاربرد‌ها»،‌ «الگوی ارزیابی سیاست‌ها» و «روش‌‌شناسی ارزیابی سیاست‌ها» با نگاهی به تاریخچه و مبانی ارزیابی سیاست،‌ به بررسی کاربرد‌های ارزیابی،‌ الگوی ارزیابی از نگاه سیاست و نقش‌های مکمل پایش و ارزیابی پرداخته است.  

فصل‌های چهارم تا هفتم کتاب حاضر به بیان «فرآیند اجرایی ارزیابی»، «نگاهی به تجربیات چند کشور»،‌ «نظام ارزیابی سیاست‌های علم،‌ فناوری و نوآوری» و «یک تجربه» پرداخته‌اند. از مهمترین موضوعات مطرح شده در این فصل‌ها می‌توان به فرآیند اجرای ارزیابی،‌ جمع‌آوری و تحلیل نظرات، ‌سیاست‌گذاری پژوهش، علم،‌ فناوری و نوآوری اشاره کرد. 

مولفان در این اثر با اشاره به این مطلب که تشریح ارزیابی سیاست‌های علمی نیازمند تمایز آن با سنجش و ارزیابی علم،‌ فناوری و نوآوری است، معتقدند که سنجش و ارزیابی علم،‌ فناوری و نوآوری که با اهدافی چون شناسایی وضعیت تولید و سطح بهره‌وری علم، ‌فناوری و نوآوری در سطح ملی،‌ بنگاهی و فردی و نیز پیگیری روند گسترش علوم و هدایت برنامه‌های علمی به‌سوی آن انجام می‌پذیرد، مبتنی بر یک‌سری از شاخص‌‌ها است.

نخستین چاپ کتاب «ارزیابی سیاست‌های علم،‌ فناوری و نوآوری» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 234 صفحه، به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری