«ترمودینامیک شیمیایی مواد» خواندنی شد

کتاب «ترمودینامک شیمیایی مواد» نوشته اسوین استولن، با ترجمه مشترک داوود حق‌شناس، سیدهادی طبائیان و محمدرضا قاآنی از سوی انتشارات دانشگاه امیر‌کبیر راهی بازار کتاب‌های دانشگاهی شد.-

به گزارش حبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر،‌ کتابی فراگیر در حوزه ترمودینامیک مواد است که در 11 فصل آن، مولف به بررسی حالات متفاوت دسته‌های مختلف مواد پرداخته و قوانین ریاضی را نیز به‌صورت ساده در آن بیان کرده است.

سه فصل نخست این کتاب، به بیان مقدمه‌ای از تئوری‌های پایه ترمودینامیک پرداخته است. 

در فصل نخست، سیستم‌های بسته و باز، سیستم ایزوله و سیستم‌های همگن و ناهمگن بررسی شده‌اند و  فصل دوم، به بیان مفاهیم اساسی از ترمودینامیک و سیستم‌های تک‌جزیی اختصاص دارد. در فصل سوم این اثر نیز، ترمودینامیک‌های محلول‌ها، معرفی و تشریح شده‌اند. 

«دیاگرام‌های فازی در سیستم‌های دوجزیی و چندجزیی»، «پایداری فازی» و «تاثیر سطوح و فصل‌های مشترک بر ترمودینامیک مواد» موضوعات فصل‌های چهارم تا ششم این کتاب دانشگاهی را شامل می‌شوند.

نویسنده کتاب در فصل هفتم، مروری بر «روند تغییرات تناوبی در ترمودینامیک مواد» داشته و در آن، آنتالپی مخلوط‌ها را مورد بررسی قرار داده است.

«مدل‌های دارای مبانی فیزیکی»، «مکانیک آماری»، «ترمودینامیک تجربی» و «روش‌هایی بر مبنای پتانسیل» عناوین چهار فصل پایانی این کتاب دانشگاهی است. 

کتاب «ترمودینامیک شیمیایی مواد» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 512 صفحه، به بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری