«خواص سنگ مخازن هیدروکربوری» خواندنی شد

کتاب «خواص سنگ مخازن هیدروکربوری» اثر مشترک سید‌حامد حاجی‌سیدی، مهدی امیری و شهاب گرامی، ویژه دانشجویان رشته‌های مهندسی نفت اعم از اکتشاف، بهره‌برداری، حفاری و مخازن هیدروکربوری، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر دانشگاهی در 12 فصل تنظیم شده است. «مغزه‌گیری»، «تخلخل»، «اشباع سیال»، «تراکم‌پذیری سنگ مخزن»، «خواص الکتریکی سنگ مخزن»، «تراوایی»، «تر‌شوندگی»، «فشار مویینگی» و «ناهمگنی در مخزن» عناوین برخی از فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

مولفان، در بخشی از مقدمه این کتاب درباره ضرورت تالیف آن آورده‌اند: «کمبود منابع فارسی مرتبط با موضوع خواص سنگ، معضلی برای بسیاری از افراد مرتبط با صنعت نفت می‌باشد، بنابراین به این نتیجه رسیدیم کتابی مناسب با موضوع خواص سنگ به‌ویژه برای دانشجویان رشته‌های مهندس نفت آماده نماییم. در این کتاب، از جدید‌ترین و معتبرترین کتب و مقالات خواص سنگ موجود در جهان استفاده نموده‌ایم تا منبعی کامل در اختیار دانشجویان مهندسی نفت قرار گیرد.» 

دانشجویان در این اثر، با انواع روش‌های آنالیز مغزه، میانگین‌گیری از مقادیر تخلخل، دسته‌بندی تخلخل از لحاظ زمین‌شناسی، انواع اشباع‌های خاص سیال، رابطه بین تراکم‌پذیری سنگ مخزن و تخلخل، روش‌های آزمایشگاهی اندازه‌گیری تراکم‌پذیری، عوامل موثر بر تراوایی، رابطه بین فشار مویینگی و اشباع و محاسبه تراوایی نسبی از روی داده‌های میدانی، آشنا می‌شوند.

اثر خاک رس بر خواص الکتریکی، توزیع سیال هنگام تزریق آب به مخازن، روش‌های آزمایشگاهی اندازه‌گیری کشش سطحی و بین‌سطحی، تبدیل داده‌های آزمایشگاهی فشار مویینگی به شرایط مخزن، روابط تراوایی‌های نسبی جریان‌های سه فازی و روش تزریق گاز، از دیگر موضوعات مطرح شده در کتاب «خواص سنگ مخازن هیدروکربوری» است.

چاپ نخست کتاب «خواص سنگ مخازن هیدروکربوری» با شمارگان دو هزار نسخه در 219 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات ستایش راهی بازار نشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری