«مبانی نظریه الکترومغناطیس» منتشر شد

«مبانی نظریه الکترومغناطیس» عنوان اثری دانشگاهی است که به قلم رابرت کریستی، فردریک میلفورد و جان ریتز تالیف شده و کاظم نفیسی و قدرت‌اله سپید‌نام آن‌را به فارسی ترجمه کرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسنده کتاب حاضر در قالب 21 فصل، به بررسی مسایل معادلات دیفرانسیل و مسایل مدار الکتریکی پرداخته است.

در فصل نخست، مبحث «تحلیل برداری» و مسایل مربوط به مشتق‌پذیری و انتگرال ‌برداری بررسی شده‌اند. 

«الکترواستاتیک»،‌ «حل مسایل الکترونیک» و «میدان الکتروستاتیک در محیط دی الکتریک» موضوعات مطرح شده در فصل‌های دوم تا چهارم کتاب حاضر را شامل می‌شوند. 

مخاطبان در ادامه مباحث این کتاب، با مفاهیم و جزییات «نظریه میکروسکوپی دی الکتریک»، «انرژی الکترواستاتیک»، «میدان‌ مغناطیسی جریان‌های پایا»، «خواص مغناطیسی ماده»، «نظریه میکروسکوپی مغناطیس»، «القاء الکترومغناطیسی» و «انرژی مغناطیسی» آشنا می‌شوند.

فصل چهاردهم این اثر دانشگاهی به مبحث مهم «فیزیک پلاسما» اختصاص دارد. در این فصل، به موضوع تعادل جنبشی و آینه‌های مغناطیسی به تفصیل پرداخته شده است.

«الکترومغناطیس ابر رسانا‌ها»، «معادلات ماکسول» و «انتشار امواج الکترومغناطیس تکفام» عناوین فصل‌های پانزدهم تا هفدهم این کتاب دانشگاهی است.

نویسندگان کتاب در فصل هجدهم با عنوان «امواج تکفام در نواحی محصور» مباحثی مانند تابش عمودی، انعکاس، شکست و زاویه حد را بررسی کرده‌اند.

«پاشندگی و میدان‌های نوسانی در ماده پاشنده»، « انتشار تابش» و «الکترودینامیک» نیز موضوعات محوری سه فصل پایانی این اثر علمی و دانشگاهی را تشکیل می‌دهند.

این کتاب، حاصل تدریس مولف در درس الکتریسیته و مغناطیس برای دانشجویان ترم آخر رشته فیزیک است. 

ویرایش چهارم از چاپ نخست کتاب «مبانی نظریه الکترومغناطیس» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 656 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات دانش نگار منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری