دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، به کاربردی کردن تالیفات بپردازد

  دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، به کاربردی کردن تالیفات بپردازد

محمد‌مهدی شریفی، با بیان این‌که انجام پروژه‌های تحقیقاتی و چاپ آن در قالب کتاب، یکی از وظایفی است که در برنامه‌های وزارتخانه‌ها گنجانده شده، گفت: دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، باید کتاب‌های منتشر شده را کاربردی کرده و وارد زندگی مردم کند.

محمد‌مهدی شریفی، نویسنده و پژوهشگر حوزه طب ارتومولکولار و همچنین درمان سرطان، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: نا‌آگاهی مردم و کمبود اطلاعات آن‌ها درباره مواد غذایی مفید و مضر برای بدن، تاثیر مستقیمی در مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند سرطان دارد، که کاهش میزان ابتلا به این بیماری‌ها، تنها با تالیف کتاب امکان‌پذیر نیست، بلکه کتاب‌های تالیفی باید کاربردی شوند.

این مولف، با بیان این‌که تبلیغات درست، در معرفی کتاب‌هایی که در زمینه‌های پزشکی تالیف می‌شوند، اهمیت بسیار دارد، افزود: تبلیغات درست کتاب‌های تازه منتشر شده از علم روز

شناخت تغذیه سالم، یکی از بهترین ‌راه‌های کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و ام اس است، چراکه در طب «ارتومولکولار» اعتقاد بر این است که سخت‌ترین بیماری‌ها مانند سرطان نیز، درمان‌پذیر هستند.

پزشکی و وارد کردن جزییات و اطلاعات مفید این تالیفات در زندگی روزمره مردم، می‌تواند نقش و وظیفه دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت را از شکل اداری، به شکل تحقیقاتی متحول کند.

نویسنده کتاب «اصول تغذیه سالم» در ادامه گفت: شناخت تغذیه سالم، یکی از بهترین ‌راه‌های کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و ام اس است، چراکه در طب «ارتومولکولار» اعتقاد بر این است که سخت‌ترین بیماری‌ها مانند سرطان نیز، درمان‌پذیر هستند. 

شریفی در ادامه با اشاره به این‌که درمان‌پذیری این بیماری‌ها، به نوع سیستم ایمنی بدن مربوط است، بیان کرد: سیستم ایمنی بدن با تغییر رویکرد نسبت به تغذیه مناسب، می‌تواند به‌عنوان یک داروی درمانی طبیعی، عمل کند.

مدیرمسوول دفتر پژوهشی نسیم دانش، ادامه داد: بسیاری از کتاب‌هایی که در زمینه «ارتومولکولار» در کشور منتشر می‌شود، مربوط به این دفتر پژوهشی است، چراکه هنوز مولفان و جامعه علمی کشور لزوم تالیف برای این رشته مهم پزشکی را احساس نکرده‌اند.

کاهش بودجه تحقیقاتی؛ ضربه مهلک به علم
شریفی، در واکنش به کاهش 30 درصدی بودجه پژوهشی مراکز

هنگامی‌که هنوز مردم در نا‌آگاهی نسبت به موضوعات سلامت به‌سر می‌برند و میزان شیوع بسیاری از بیماری‌ها در جامعه روبه افزایش است، کاهش بودجه‌های پژوهشی، ضربه مهلک و جبران‌ناپذیری به تحقیقات پزشکی، تالیف کتاب، علم و در نهایت سلامت جامعه محسوب می‌شود.

تحقیقات پزشکی، در برنامه بودجه 93، گفت: زمانی می‌توان این بودجه‌های پژوهشی را کاهش داد که به موازات آن اصول زندگی و تغذیه‌ای مردم مطلوب شده باشد و نیاز به تحقیقات برای حل مشکلات درمانی مردم وجود نداشته باشد. اما هنگامی‌که هنوز مردم در نا‌آگاهی نسبت به موضوعات سلامت به‌سر می‌برند و میزان شیوع بسیاری از بیماری‌ها در جامعه روبه افزایش است، کاهش بودجه‌های پژوهشی، ضربه مهلک و جبران‌ناپذیری به تحقیقات پزشکی، تالیف کتاب، علم و در نهایت سلامت جامعه محسوب می‌شود.

دکتر محمد‌مهدی شریفی، فارغ‌التحصیل رشته تغذیه‌ کل‌نگر و طب ارتومولکولار از کانادا است. وی از سال 1379 به عضویت سازمان بین‌المللی مشاورین تغذیه در کانادا درآمده است.

کتاب «اصول تغذیه سالم» با شمارگان یک‌هزار و 200 نسخه در 243 صفحه، به بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات آوای کلار منتشر شده است.

موسسه پژوهشی نسیم دانش، به مدیرمسوولی محمدمهدی شریفی، بیش از 20 عنوان کتاب در حوزه سلامت، تغذیه و پزشکی را آماده چاپ دارد و تاکنون چندین کتاب را نیز در این زمینه‌ها منتشر کرده که از آن میان می‌توان به کتاب‌های «راز بزرگ سالم زیستن»، «اصول تغذیه سالم» و «پیشگیری طب، طب پیشگیری» اشاره کرد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری