زندگی «ایگوآنا» خواندنی می‌‌شود

به همت مترجم برگزیده بیستمین جشنواره کتاب سال دانشجویی

مرضیه خواجویی‌نژاد،‌ مترجم برگزیده بیستمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی، از تالیف یکی از نخستین کتاب‌های حوزه دامپزشکی درباره «ایگوآنا» خزنده تازه وارد آمریکای مرکزی به ایران، خبر داد./

مرضیه خواجویی‌نژاد، محقق حوزه دامپزشکی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره تازه‌ترین اثرش اظهار کرد: موضوع تازه‌ترین کتابم، درباره یک خزنده به نام «ایگوآنا»ست که متعلق به حیات وحش آمریکای مرکزی و جنوبی است و حدود 11 سال از انتقال این حیوان به کشورمان می‌گذارد. این اثر، ‌از  نخستین آثار تولید شده درباره این خزنده است. 

وی افزود: این حیوان، برای ادامه حیات، وابستگی شدیدی به دریافت نور مستقیم خورشید دارد و این در حالی است که با وجود کمبود امکانات برای زیست این حیوان در محیط خانه، این خزنده اغلب در خانه‌ها نگهداری می‌شود. 

خواجویی‌نژاد با اشاره به این نکته که بررسی زندگی این خزنده موضوع پایان‌نامه دکتر‌ایش نیز هست، گفت: این کتاب به پیشنهاد و توصیه استادان راهنمای پایان‌نامه دکترایم، دکتر سارنگ سروری و دکتر محمد ملازم، از اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، تالیف شده‌است. این اثر تالیفی و ترجمه‌ای،به ویژگی‌‌ها، اقلیم و شیوه پرورش‌ و نگهداری‌ ایگوآنا اختصاص دارد. 

مترجم برگزیده کتاب سال دانشجویی، تصریح کرد: بخش گردآ‌وری این کتاب، از ترجمه آثار تحقیقاتی درباره این حیوان است. البته در دنیا محققان اندکی از زندگی این خزنده کتاب منتشر کرده‌اند، اما در فرآیند تالیف، اصرار داشتم در فصل مربوط به آشنایی با روش‌های درمانی، از تازه‌ترین یافته‌های پژوهشگران استفاده کنم. 

وی درباره دلایل انتخاب این موضوع برای تولید کتاب گفت: با توجه به ورود این خزنده به کشور و تمایل بالای ایرانیان برای نگهداری این حیوان در خانه‌ها، الزام فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم با مشکلات و بیماری‌های این خزنده احساس شد. از جمله بیماری‌های شایع این خزنده در ایران،‌ ابتلا به نرمی استخوان و اهمیت شیوه تغذیه آن است. به عبارتی دیگر با توجه به گیاه‌خوار بودن این حیوان، حفظ تعادل در تغذیه‌اش بسیار مهم است. 

خواجویی‌نژاد افزود: مقاله‌های تحقیقاتی، مهم‌ترین منابع‌ تولید محتوای این کتاب هستند و به احتمال قوی زمان پایان تالیف این اثر نیز، پنج تا 6 ماه آینده خواهد بود.

مرضیه خواجویی‌نژاد، متولد سال 1368 در شیراز، دانشجوی دکترای حرفه‌ای دامپزشکی از دانشگاه تهران است. وی تاکنون سه مقاله علمی در کنگره‌های داخلی و بین‌المللی ارایه کرده‌است. 

مسوول امور دانشجویی یازدهمین کنگره بین‌المللی ایمونولوژی و آلرژی ایران در سال91،‌ عضو هیات ‌موسس و عضو انجمن ایمونولوژی دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، ویراستار مجله علمی‌ ـ ‌دانشجویی پژواک، همکاری در طرح بررسی پروفایل بیان ژنی سرطان معده و همکاری در طرح سیگنال پروتئین رال در حالت طبیعی و بیماری، از دیگر سوابق و فعالیت‌های علمی خواجویی‌نژاد است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری