«مهندسی فرآیندهای زیستی» در قاب کتاب نشست

جلد دوم کتاب «مهندسی فرآیندهای زیستی» با تکیه بر مفاهیم بنیادی این علم، به قلم مایکل شولر و فکرت کارجی و ترجمه مشترک فرزانه وهاب‌زاده و نرگس فلاح، از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر منتشر شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب برگرفته از درسی با عنوان «معرفی فرآیندهای زیستی» است که در دانشگاه کرنل آمریکا، برای دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی و همچنین سال نخست دوره کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، ارایه می‌شود.

این اثر در سه بخش و هفده فصل، به فناوری‌های زیستی اشاره کرده‌است.

بخش نخست با عنوان «مقدمه‌ای در باب فناوری‌های زیستی» به تعریفی از مهندسی فرآیندهای زیستی پرداخته و درادامه به تفاوت نگرش زیست‌شناسان و مهندسان این حوزه در امر پژوهش در این زمینه نیز اشاره شده‌است.

«مفاهیم پایه‌ای زیست‌شناسی از دیدگاه مهندسی» عنوان بخش دوم کتاب حاضر است. این بخش، به ارایه نگرشی کلی بر مفاهیم پایه‌ای زیست‌شناسی اختصاص دارد. دانشجویان در این بخش، با گوناگونی حیات میکروبی، ویروس‌ها و ساختار سلول‌ها آشنا می‌شوند.

در قالب فصل‌های تشکیل‌دهنده بخش دوم از این اثر دانشگاهی، موضوعات مهمی از جمله معرفی عملکرد آنزیم‌ها، سینتتیک آنزیمی و سیستم‌های آنزیم تثبیت یافته ارایه شده‌است.

«سلول‌ها چگونه کار می‌کنند»، «مسیرهای اصلی فرآیند سوخت‌ساز سلولی»، «سلول‌ها چگونه رشد می‌کنند» و «استوکیومتری رشد میکروبی و تشکیل محصول» عناوین برخی از مهمترین فصل‌های بخش دوم این کتاب دانشگاهی را شامل می‌شوند. 

بخش سوم با عنوان «‌اصول مهندسی برای فرآیندهای زیستی» شامل فصل‌های نهم تا هفدهم از این اثر علمی است. دانشجویان در این بخش، مباحث مرتبط با سلول‌های تثبیت‌یافته،‌ تخمیرهای حالت جامد و بزرگ‌سازی مقیاس و مشکلات مربوط به آن‌را مطالعه می‌کنند.

ساختمان و زیست‌شیمی سلول‌های جانوری، کشت سلول‌های گیاهی در مقایسه با میکروب‌ها، کاربردهای پزشکی مهندسی، مدل‌های عفونی ویروسی و تعریف مهندسی بافت، برخی دیگر از موضوعات خواندنی بخش سوم از این کتاب دانشگاهی هستند.

جلد دوم کتاب «مهندسی فرآیندهای زیستی» با شمارگان یکهزار نسخه در 944 صفحه، به قیمت 34 هزار تومان از سوی دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر به چاپ رسیده‌است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری