«عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان‌آور محیط کار» خواندنی شد

  «عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان‌آور محیط کار» خواندنی شد

موسسه انتشاراتی جهان جام جم، چاپ سوم کتاب «عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان‌آور محیط کار» را راهی بازار نشر کرد. این اثر، خطرات و بیماری‌های ناشی از عوامل فیزیکی و شیمیایی محیط کار را بیان و راهکارهای پیشگیری و درمان آن‌ها را ارایه می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، حسن حریری‌زاده، مدرس دانشگاه و دکتر سید‌رسول حسینی بهارانچی، عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، کتاب «عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان‌آور محیط کار» را تالیف کرده‌اند.

براساس محتوای این کتاب، توسعه شرکت‌ها و موسسات خصوصی، منجر به افزایش شمار کارگاه‌های کوچک و متوسط شده است. این موضوع می‌تواند عامل ایجاد مخاطرات بهداشتی جدی در محیط‌های کار شود. ‌به‌کارگیری روش‌های جدید کشاورزی و افزایش تدریجی مسایل و مشکلات بهداشت شغلی از حیث نوع و شدت، محیط‌های کار را با خطرات و بیماری‌های جدی مواجه کرده است.

کتاب حاضر در چهار بخش با عنوان‌های «کلیات»، «عوامل فیزیکی زیان‌آور محیط کار»، «عوامل شیمیایی زیان‌آور محیط کار» و «اقدامات پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از محیط کار» تنظیم شده است.

مخاطبان با مطالعه این اثر، با تعریف سلامت شغلی، مخاطرات بهداشتی، ویژگی بیماری‌های شغلی، مخاطرات بیولوژیک، اختلالات روان‌تنی و رفتاری، عوامل موثر بر شدت ناشنوایی ناشی از سروصدا، فاکتورهایی که در تبادلات گرمایی بدن نقش اساسی دارند و عوارض عمومی ناشی از اثر مستقیم سرما، آشنا می‌شوند.

همچنین، اثرات جهانی آلودگی هوا، منابع آلودگی هوا، اثرات آلاینده‌ها بر انسان، خواص و اثرات گازها، واکنش بدن در برابر حلال‌ها، سرنوشت فلزات در بدن، عوامل موثر بر خطرات آفت‌کش‌ها و سرطان‌های شغلی، از دیگر موضوعات کلیدی مطرح شده در کتاب «عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان‌آور محیط کار» محسوب می‌شوند.

در بخشی از این کتاب، در تشریح موضوع عوارض عمومی ناشی از اثر مستقیم سرما در محیط کار آمده است: «در محیط‌هایی که کار در شرایط سرما صورت می‌گیرد، باید حتی‌الامکان از دستگیره‌های فلزی استفاده نشود و توصیه می‌شود که به جای فلز از چوب به‌عنوان دسته ابزارآلات و غیره استفاده گردد، تا بدین ترتیب از اتلاف حرارت بدن از طریق هدایت، جلوگیری شود.» 

چاپ سوم کتاب «عوامل فیزیکی و شیمیایی زیان‌آور محیط کار» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 320 صفحه، به بهای 14 هزار و 800 تومان از سوی موسسه انتشاراتی جهان جام جم منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری