کتاب‌های علوم عملی صدرنشین شدند

بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی «خانه کتاب»‌ در گزارش هفتگی خود، ویژه دومین هفته دیماه (هفتم تا یازدهم) از انتشار 1040 عنوان کتاب در 12 زمینه مطالعاتی خبر داد که حوزه علوم عملی با 224 عنوان، صدرنشین جدول نشر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس این گزارش،‌ از میان 224 اثر منتشر شده در حوزه علوم عملی، 166 اثر تالیفی و 58 اثر نیز حاصل تلاش مترجمان است. 

در این حوزه مطالعاتی،‌ 132 عنوان کتاب نخستین‌بار به بازار نشر عرضه شده‌‌ و 92 اثر نیز تجدیدچاپ شده‌اند. 

میانگین مجموع شمارگان کتاب‌های حوزه علوم عملی در این مدت، یک‌هزار و 394 نسخه و متوسط صفحات این کتاب‌ها، 302 صفحه بوده است.

ناشران تهرانی، باز هم سبقت گرفتند
از هفتم تا یازدهم دیماه، سهم ناشران تهرانی در حوزه انتشار آثار علوم عملی مانند هفته نخست ‌ماه جاری، بیش از ناشران شهرستانی بود. براساس این آمار، ناشران تهرانی 196 عنوان و ناشران شهرستانی 28 عنوان کتاب را در هفته گذشته راهی بازار نشر کرده‌اند.

درخشش چاپ‌‌اولی‌ها در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات
براساس گزارش خانه کتاب، در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات، 72 عنوان کتاب در هفته دوم دیماه منتشر شده که از این تعداد، 59 عنوان به همت نویسندگان ایرانی تالیف شده و 13 اثر نیز به قلم مترجمان‌ به فارسی برگردانده شده است.

در این حوزه، 49 اثر نخستین‌بار و 23 عنوان کتاب نیز تجدیدچاپ شده‌اند. در هفته گذشته، 63 ناشر تهرانی و 9 ناشر شهرستانی، مجموع کتاب‌های حوزه علوم طبیعی و ریاضیات را منتشر کرده‌اند.

همچنین میانگین مجموع شمارگان کتاب‌های حوزه علوم طبیعی و ریاضیات در این مدت، یک‌هزار و 302 نسخه و متوسط صفحات این آثار، 297 صفحه بوده است.

«بازشناسی تغییرات مورفولوژیک» گران‌ترین کتاب هفته
براساس شاخص‌های آماری منتشر شده از سوی خانه کتاب، در هفته دوم دیماه، کتاب «بازشناسی تغییرات مورفولوژیک (ریخت‌شناسی) محله در شهر تهران» به بهای 59 هزار تومان، به‌عنوان گران‌ترین کتاب هفته معرفی شد. این اثر، به همت انتشارات امیدان به بازار نشر عرضه شده است.

اثری که بیشترین صفحه و گران‌ترین بها را به خود اختصاص داد 
براساس این گزارش، در حوزه کتاب‌های کمک درسی، کتاب «برقکار ساختمان درجه 2»‌ نوشته غلامعلی سرابی تبریزی، با بهای 22 هزار تومان، به‌عنوان گران‌ترین کتاب معرفی شد. همچنین این اثر با 544 صفحه، از این نظر نیز رکورددار شده است. این کتاب را انتشارات اشراقی، با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه راهی بازار نشر کرده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری