یاوری: گسترش دانش اپیدمیولوژی در ایران، دلیل تالیف کتاب بود

آیین رونمایی از «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران»/1

  یاوری: گسترش دانش اپیدمیولوژی در ایران، دلیل تالیف کتاب بود

سرپرست نویسندگان کتاب «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» در آیین رونمایی از جلد نخست این اثر دانشگاهی، گفت: گسترش دانش اپیدمیولوژی در ایران، یکی از انگیزه‌های تالیف این کتاب از سوی نویسندگان آن بوده است. افزایش دانشجویان این رشته و همچنین بروز و شیوع انواع بیماری‌ها، از دیگر اهداف تالیف کتاب حاضر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از جلد نخست کتاب «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» با عنوان «بیماری‌های واگیر» با حضور دکتر پروین یاوری، سرپرست شورای نویسندگان، دکتر کوروش هلاکویی، دبیر هیات ممتحنه و ارزشیابی انجمن اپیدمیولوژی، دکتر کامران افشار، پیشکسوت رشته اپیدمیولوژی در ایران، دکتر حسام‌الدین اکبرین، سرویراستار کتاب و علی‌اصغر علیزاده، مدیرمسوول انتشارات گپ، بعدازظر امروز (یکشنبه 22 دیماه) در سرای اهل قلم برگزار شد.

پروین یاوری، در این آیین با اشاره به این‌که این اثر، با تصمیم‌ انجمن اپیدمیولوژی ایران و اعضا ممتحنه و ارزشیابی این انجمن تالیف شده، اظهار کرد: کتاب حاضر، تنها به‌صورت اختصاصی به دانش اپیدمیولوژی اختصاص دارد که می‌تواند منبع مناسبی برای دانشجویان رشته‌های پزشکی محسوب شود.

یاوری ادامه داد: مسوولیت نگارش 35 فصل این کتاب، به 41 متخصص و مدرس دانشگاه سپرده شد. برای یکنواخت‌سازی فصل‌های کتاب، موضوع بیماری‌های واگیر در این جلد از

اثر حاضر، کتابی مرجع برای دانشجویان و استادان این رشته دانشگاهی است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به‌عنوان کتاب مرجع در امر آموزش علم پزشکی شناخته شده است.

کتاب و بیماری‌های غیر‌واگیر در مجلد دیگر تدوین می‌شود. سعی مولفان کتاب بر آن بوده است که تفاوت‌های نوشتاری به حداقل رسیده و اپیدمیولوژی به‌عنوان موضوع غالب در کتاب در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: پیش از این متخصصان بالینی کشور نیز، به تالیف کتاب درباره این موضوع و با رویکرد مسایل بالینی بیماری‌ها اقدام کرده‌اند که سعی نویسندگان این کتاب بر آن بوده تا از پرداختن به وجوه بالینی بیماری‌های واگیر پرهیز شود.

یاوری در این آیین، عنوان کرد: اثر حاضر، کتابی مرجع برای دانشجویان و استادان این رشته دانشگاهی است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به‌عنوان کتاب مرجع در امر آموزش علم پزشکی  شناخته شده است.

وی به ویراستاری کتاب در دو بخش علمی و ادبی اشاره کرد و افزود: ویراستاری علمی این کتاب، به همت متخصصان و مدرسان دانشگاه در رشته اپیدمیولوژی انجام گرفته و ویراستاری ادبی آن نیز از سوی دکتر حمید شریفی و دکتر حسام‌الدین اکبرین انجام گرفت.

یاوری در پایان سخنان خود، گفت: جلدهای دوم و سوم از کتاب «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» در بیست‌ و ‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی و ارایه خواهند شد. 

حسام‌الدین اکبرین، یکی از سرویراستاران این کتاب، در این آیین بیان کرد: ویراستاری این کتاب را مردادماه سال 91 با همکاری دکتر حمید شریفی آغاز کردم. در ابتدا روند ویراستاری

در ویراستاری این کتاب سعی شده تا اصول واژه‌سازی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در طراحی واژگان، مورد توجه قرار گیرد. در این اثر، کلمه‌های انگلیسی دیده نمی‌‌شود و اگر هم کلمه‌ای استفاده شده به‌طور حتم برای آن زیرنویس و توضیح ارایه شده است.

کتاب، به دلیل یکپارچه‌سازی واژگان به کندی صورت می‌‌گرفت اما با پیشرفت کار بر سرعت کار افزوده شد. گفتنی است که سرعت انجام کار، مانع از دقت در کار نشد.  

وی افزود: در ویراستاری این کتاب سعی شده تا اصول واژه‌سازی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در طراحی واژگان، مورد توجه قرار گیرد. در این اثر، کلمه‌های انگلیسی دیده نمی‌‌شود و اگر هم کلمه‌ای استفاده شده به‌طور حتم برای آن زیرنویس و توضیح ارایه شده است. 

اکبرین در ادامه اظهار کرد: ویراستاری کتاب شهریورماه امسال به پایان رسیده بود اما روزهای فراوانی از سوی ویراستاران و سرپرست نویسندگان کتاب برای بازبینی چندباره کتاب وقت صرف شد.

سرویراستار کتاب «بیماری‌های واگیر» در پایان گفت: کتاب حاضر، هر پنج تا 10 سال یکبار تجدیدچاپ شود و با توجه به شرایط موجود، برخی فصل‌ها حذف و یا فصولی اضافه شوند. وی اظهار امیدواری کرد که همه بیماری‌های واگیری که در این کتاب به آن‌ها اشاره شده، درمان قطعی یافته و از کتاب حذف شوند.

در پایان این آیین، دکتر کامران افشار با همراهی دکتر پروین یاوری، از جلد نخست کتاب «مرجع اپیدمیولوژی بیماری‌های شایع ایران» با عنوان «بیماری‌های واگیر» رونمایی کردند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در نظر دارد، از این پس سلسله نشست‌های رونمایی، معرفی و نقد و بررسی کتاب‌های حوزه دانش و فناوری را، در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب، با حضور نویسندگان، کارشناسان و ناشران متخصص این عرصه برگزار کند. آیین رونمایی کتاب «بیماری‌های واگیر» نخستین برنامه از این نشست‌ها بود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری