فضا باید برای طرح سوال و نقد باز شود/ زيرزميني شدن نقد به نفع جامعه نيست

  فضا باید برای طرح سوال و نقد باز شود/ زيرزميني شدن نقد به نفع جامعه نيست

رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت نقد و پرسش در جامعه، تاکید کرد: نباید بگذاریم در جامعه اندیشه و یا نقدی زیرزمینی شود. باید فضا باز شود و هرکس سوال و نقد دارد، مطرح کند، زیرا تنها در سایه برخورد اندیشه‌های مختلف است که می‌توانیم به رشد و تعالی دست یابیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسن روحانی، رییس جمهوری در نوزدهمین جشنواره علوم پزشکی رازی، با تاکید بر اهمیت نقد، فضای نقادانه و جریان زنده پرسشگری در جامعه، گفت: دانشگاه باید مرکز نقادی و پرسشگری باشد. اگر نگذاریم اندیشه و نقد و پرسش، بروز و ظهور پیدا کند، شاهد زیرزمینی شدن آن خواهیم شد که این جریان به نفع جامعه نخواهد بود. 

وی به اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف به ویژه در حوزه سلامت اشاره و اظهار کرد: قول

قول می‌دهم اگر پژوهشگری تحقیقی را براساس نیاز‌های ضروری جامعه، تبدیل به محصول و به‌عنوان محصول دانش بنیان در اقتصاد ملی عرضه کند، دولت منابع مالی آن‌را به هر صورتی که باشد، تامین خواهد کرد.

می‌دهم اگر پژوهشگری تحقیقی را براساس نیاز‌های ضروری جامعه، تبدیل به محصول و به‌عنوان محصول دانش بنیان در اقتصاد ملی عرضه کند، دولت منابع مالی آن‌را به هر صورتی که باشد، تامین خواهد کرد.

روحانی، با تاکید بر استفاده از ظرفیت علمی ایرانیان خارج از کشور و برقراری ارتباط قوی‌تر با این متخصصان، افزود: ایرانیان صاحب‌نظر در خارج از کشور کم نیستند؛ باید راه رفت و آمد با دانشمندان ایرانی مقیم خارج را تسهیل کنیم، دولت برای این‌کار آماده است تا تسهیلات لازم برای ورود و خروج ایرانیان را فراهم کند. 

رییس جمهوری، با اشاره به موفقیت‌های نظام سلامت کشور‌های پیشرفته، ادامه داد: در دنیای پیشرفته، گام‌های بسیار بلندی در این ارتباط برداشته شده است که تنها محدود به مرحله تشخیص، درمان، دارو یا خدمات پزشکی نیست. بنابراین، ما نیاز به ساختار صحیح، شبکه قوی و نهادهایی داریم که بتوانند رابطه

ایرانیان صاحب‌نظر در خارج از کشور کم نیستند؛ باید راه رفت و آمد با دانشمندان ایرانی مقیم خارج را تسهیل کنیم، دولت برای این‌کار آماده است تا تسهیلات لازم برای ورود و خروج ایرانیان را فراهم کند.

بیمار با درمان را به‌صورت عادلانه و سالم تسهیل کنند. زمینه‌های تحقیقاتی مدیریت سلامت، اقتصاد سلامت، اخلاق سلامت و فلسفه سلامت باید در کنار هم قرار بگیرند و به این مقوله‌ها به‌صورت میان‌بخشی نگاه شود. 

وی،‌ بر لزوم همراهی سایر ارگان‌ها در توسعه نظام سلامت تاکید کرد و افزود‌: وزارت علوم و معاونت علمی نیز باید در کنار مراکز پژوهشی به میدان بیایند. البته،‌ بخش خصوصی نیز نباید نادیده گرفته شود. به عبارتی دیگر، پژوهش‌ها برای دستیابی به نظام سلامت نسبتا مطلوب، نیاز به همکاری، همدلی و هم‌افزایی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش اصلی سلامت دارند. 

روحانی در این آیین اظهار کرد: در بخش سلامت راه طولانی در پیش‌رو داریم. دولت، بحث سلامت را بحث استراتژیک و بلندمدت می‌بیند و باید برنامه‌ریزی بلندمدت در ارتباط با آن انجام دهد، همچنان که برنامه‌ریزی کوتاه مدت نیز مدنظر است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری