«تنش‌ غیرزنده در گیاه» در قاب کتاب جای گرفت

  «تنش‌ غیرزنده در گیاه» در قاب کتاب جای گرفت

«تنش غیرزنده در گیاه» عنوان کتابی است که از سوی انتشارات آییژ راهی بازار نشر شده است. مولفان در این اثر، بر تنش‌های ناشی از عوامل غیرزنده محیطی و مرتبط با فاکتورهای آب و هوا و خاک که رشد و نمو گیاه را محدود می‌کنند، اشاره کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تنش غیرزنده در گیاه» به قلم مشترک متیو جتکس و پاول هاسگاوا و با ترجمه مجید نبی‌پور، در 9 فصل تنظیم شده است. «سازگاری اکوفیزیولوژیکی به محیط‌های آب محدود»، «وظیفه کوتیکول گیاهی به عنوان مانعی برای اتلاف آب» و «واکنش‌های سازش‌پذیری گیاه به تنش شوری» عناوین برخی از این فصل‌ها را تشکیل می‌دهند.

دیگر فصل‌های این اثر «مسیر پاسخ به سرمای CBF»، «واکنش گیاه به دمای زیاد»، «پاسخ‌های سازشی به گیاهان نسبت به PH غیربهینه خاک»، «واکنش گیاه به علف‌کش‌ها»، «ادغام مسیرهای علامت‌دهی تنش‌های غیرزیستی» و «بررسی ژنومی واکنش به تنش» نام دارند.

از میان عوامل غیرزنده محیطی که زمینه محدود کردن رشد و نمو گیاهان را فراهم می‌‌کنند، می‌توان به خشکی، شوری، دماهای نامناسب و فقر مواد غذایی خاک اشاره کرد که همگی این عوامل، در کتاب «تنش غیرزنده در گیاه» تشریح شده‌اند.

علف‌کش، از دیگر عوامل و تنش‌های غیرزنده محیطی محسوب می‌شود که در این اثر، برای روشن شدن چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن گیاهان با تنش‌های غیرزنده ناشی از منابع غیرطبیعی و ساخته دست بشر، به آن پرداخته شده است.

در کتاب «تنش غیرزنده در گیاه» می‌آموزیم که واکنش گیاهان به انواع مختلف تنش‌های محیطی، به میزان بالایی به هم مرتبط است. همچنین در این اثر، راهکارهای مورد استفاده گیاه و تلفیق مسیرهای علامت‌دهی با هدف مواجهه با شرایط کمتر مطلوب، شرح داده شده‌اند.

محققان و متخصصان فیزیولوژی گیاهی و زیست‌شناسی سلولی و مولکولی در بخش‌های علمی و صنعتی، مخاطبان اصلی این اثر را شامل می‌شوند. 

چاپ نخست کتاب «تنش غیرزنده در گیاه» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 336 صفحه، به بهای 15 هزار تومان از سوی انتشارات آییژ منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری