«کتاب ‌ماه کلیات» بر پله 193 ایستاد

یکصد و نود و سومین شماره از «کتاب ماه کلیات» ماهنامه تخصصی اطلاع‌رسانی و نقد و بررسی كتاب در حوزه اطلاعات، ارتباطات و دانش‌شناسی، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این شماره از کتاب ماه «کلیات» گزارشی از پژوهش‌های دانشگاهی را در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، ارایه می‌کند.

«شناسایی و اعتبارسنجی شاخص‌های ارزیابی بهره‌وری پژوهشی پژوهشگران و دانشگاه‌های کشور»، «بررسی طراحی فضای داخلی کتابخانه‌های عمومی شهر تهران»، «بررسی نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان»، «بررسی تاثیر داده‌های پیوندی بر میزان دقت و مدت زمان بازیابی اطلاعات از پایگاه داده‌ای نمونه» و «ارزیابی کتابخانه‌های دیجیتال موسسات پژوهشی ایران بر‌اساس پروتکل دیجی کوال و ارایه راهکارهای پیشنهادی» عناوین برخی از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی ارایه شده در این ماهنامه را تشکیل می‌دهند.

سخنان دکتر عصمت مومنی، استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر فریبرز خسروی، استادیار سابق سازمان اسناد و کتابخانه ملی، دکتر محمد حسن‌زاده، استادیار دانشگاه تربیت مدرس، دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی، استادیار دانشگاه شاهد و داریوش علیمحمدی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی درباره موضوع «علم اطلاعات و دانش‌شناسی از تغییر عنوان تا تغییر محتوا» بخشی از محتوای ماهنامه را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش «نقد و بررسی کتاب‌های فارسی» در این شماره از این ماهنامه، کتاب‌های «روش تحقیق در مطالعات محیطی» به قلم دکتر نجلا حریری، «شبکه اجتماعی» نوشته دکتر حمزه‌علی نورمحمدی، «دانشنامه علوم سنجی» از سوی محمدرضا شکاری، «رسانه و جامعه: صنایع، تصاویر و مخاطبان» به قلم مشترک عیسی زارعی و کبری حسن‌نژاد و «اهتمامی جانانه در ماندگاری قبیله‌ای حکمت‌آموز» نوشته سید‌کاظم حافظیان رضوی، در بوته نقد قرار گرفته‌اند.

«مقاله» عنوان بخشی دیگر از این ماهنامه است که در این شماره، مقاله‌های «مایرِکس چیست؟» اثر داریوش علیمحمدی، «فراگرد جست‌وجوی اطلاعات کوهلثاو» به قلم دکتر محمدرضا فرهادپور و «جستجو در فهرست‌های کتابخانه‌ای بوسیله تلفن همراه» نوشته رامونا براسارد، یونگی ژو و متیو لیز با ترجمه بی‌بی‌سکینه علوی‌فر را، در خود جای داده است.

معرفی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، آشنایی با نسخه‌های خطی و چاپ سنگی و مجموعه نشریات موجود در این کتابخانه و نحوه شکل‌گیری، فعالیت و برنامه‌های موسسه ملک، بخش ویژه این شماره از «کتاب ماه کلیات» به‌شمار می‌آید.

یکصد و نود و سومین شماره از «کتاب ماه کلیات» ویژه دیماه 92، به سردبیری دکتر داریوش مطلبی، در 102 صفحه به بهای دو هزار تومان از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری