درمان لکنت کودکان در کتاب

کتاب «درمان کودکان دارای لکنت: برنامه افزایش طول گفته» تالیف میثم شفیعی و همکاران وی، از سوی نشر بهتا پژوهش منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس محتوای این اثر علمی، در طول چند دهه گذشته ارزيابی و درمان كودكان دارای لكنت، همواره موضوعی جدال‌آميز بوده است. این در حالی است که رويكردهای رفتاری سال‌هاست كه به‌طور فزاينده متداول شده و مورد پذيرش قرار گرفته‌اند.

در این کتاب چهار فصلی، به اصول شناخته شده رفتار انسان و شواهد آزمايشگاهی و آزمایش‌های ميدانی این رفتارها پرداخته شده است.

فصل نخست این اثر با عنوان «فرایند ارزیابی، آیا کودک لکنت دارد» به تاریخچه، مشاهده و آزمون‌های لکنت اختصاص دارد.

در فصل دوم، «مبانی برنامه افزایش طول گفته» با تکیه بر معیارهای انتخاب مراجع بررسی، مدیریت بالینی، هدف درمان و فرایند درمان در بررسی شده است.

«اجزای برنامه افزایش طول گفته» عنوان فصل سوم از این کتاب تخصصی است که در آن اجزای این برنامه ویژه کودکان دارای لکنت زبانی، بیان شده است. نویسندگان کتاب در این فصل، شواهدی از موثر بودن این برنامه را نیز در اختیار مخاطبان خود قرار داده‌اند.

در فصل پایانی اثر حاضر، «برنامه افزایش طول گفته به‌طور گام به گام» تشریح شده است. 

در تبیین اهمیت موضوع کتاب، در بخشی از پیشگفتار آمده است: «با نگاهی اجمالی به فعالیت‌های درمانی که در کشورمان انجام می‌گیرد به این نتیجه می‌رسیم که اکثر درمان‌گرانی که با کودکان دارای لکنت کار می‌کنند، علاقه خاص به رویکردهای رفتاری دارند. آنچه كه در اينجا مطرح می‌شود، شرحی در مورد يک برنامه ارزيابی و درمان است كه سالهاست در كلينيک‌های كشورهای ديگر برای كودكان دارای لكنت (سنين 2 تا 9 سال) مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين برنامه، افزایش طول گفته (ELU) ناميده می‌شود که بر پايه اصول رفتاری و تركيبی از فنون جمع‌آوری شده از منابع آزمايشی و تجربيات بالينی، بنا شده است.»

کتاب «درمان کودکان دارای لکنت» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 79 صفحه، به بهای پنج هزار تومان از سوی انتشارات بهتا پژوهش به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری