«مدیریت عملکرد» به روایت کتاب

کتاب «مدیریت عملکرد» به قلم بهزاد ابوالعلایی، آیینه‌ای از تجارب مدیران در عرصه بین‌المللی است. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی این اثر را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سومین چاپ کتاب «مدیریت عملکرد (راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان)» به قلم دکتر بهزاد ابوالعلایی، در پنج فصل به چاپ رسید. ابوالعلایی، ‌کتابش را مجموعه‌ای از بهترین تجارب جهانی در زمینه ارزیابی و مدیریت عملکرد کارکنان دانسته است. 

مولف کتاب، به‌عنوان فردی با سابقه‌ بیست ساله در حوزه مدیریت عملکرد کارکنان، در پیشگفتار کتابش، فرآیند ارزیابی و مدیریت عملکرد کارکنان را، دشوارترین و در عین‌حال موثرترین فرآیند مدیریت منابع انسانی معرفی کرده است.

فرآیند مدیریت منابع انسانی در این اثر در 14 مولفه معرفی شده است. از جمله مولفه‌های این فرآیند می‌توان به تدوین و جاری ساختن استراتژی‌های منابع انسانی،‌ طراحی شغل،‌ جلب مشارکت کارکنان و نظام مدیریت عملکرد و پاداش اشاره کرد. 

در نخستین فصل کتاب با عنوان «عملکرد کارکنان» اشاره شده که با استناد به آمار سی و پنجمین کنفرانس جهانی مدیریت منابع انسانی (لیسبون 2004) فقط 17 درصد از کارکنان سازمان‌های انگلیسی با استفاده از همه توان و ظرفیت‌های خود کار می‌کنند.‌ براساس اطلاع دیگری که موسسه نگرش‌سنجی معتبر «گالوپ» منتشر کرده، سالانه بیش از 382 میلیارد دلار هزینه به اقتصاد آمریکا تحمیل می‌شود چراکه درصد قابل توجهی از کارکنان، عملکرد مطلوبی ندارند.

مولف در دومین فصل کتاب با عنوان «هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی عملکرد» با طرح پرسش‌های مختلف، در واقع مدیران را مورد آزمون قرار داده و فرمول نتایج پیامد‌ها «(چه)+رفتار‌ها و تلاش‌ها (چگونه) = عملکرد» را ارایه کرده است.

«نظارت مستمر و مربیگری» عنوان سومین فصل کتاب حاضر است. ابوالعلایی در این فصل، برای ایفای نقش همزمان مربی‌گری و سرپرستی، چهار شرط را مطرح می‌کند. از جمله این شرایط می‌توان به کشف استعداد، بررسی استعداد‌های بالقوه و پذیرش ریسک اشاره کرد.

چهارمین فصل این اثر مدیریتی «ارزیابی عملکرد و ارایه بازخورد» نام دارد. این فصل، بازگوکننده سومین مرحله از فرآیند به‌هم پیوسته مدیریت عملکرد است. 

براساس محتوای این کتاب، بازخورد از سوی «کرت لوین» از بنیانگذاران دانش تحول سازمانی از رشته مهندسی الکترونیک، قرض گرفته شده و به معنی سیستمی برای اصلاح مسیر حرکت است. 

نویسنده در این اثر،  25 راهکار برای ارایه بازخورد سازنده مطرح می‌کند. از جمله این موارد می‌توان به «پیش از آن‌که به فرد توصیه‌های محدود و تحمیلی داشته باشید، به او اطلاعات مفید بدهید تا آزادی انتخاب داشته باشد» اشاره کرد. ابوالعلایی در جایی دیگر معتقد است، بازخورد را به‌صورت ترکیبی (شامل نقاط قوت و نقاط ضعف فرد) اریه کنید،‌ اما سهم بازخورد‌های مثبت باید بیشتر باشد،‌ برخی تحقیقات (که در فرهنگ‌های دیگر انجام شده است) پیشنهاد می‌کند که به ازای هر انتقاد یا نقطه ضعف، باید چهار تحسین و تعریف یا نقطه قوت هم طرح شود.

سومین چاپ کتاب «مدیریت عملکرد (راهنمای مدیران برای ارزیابی و بهبود عملکرد کارکنان)» با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه در 154 صفحه،‌ به بهای پنج هزار و 500 تومان به همت انتشارات مدیریت صنعتی به بازار کتاب عرضه شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری