حوزه علوم عملی، این هفته هم گل کاشت

بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی «خانه کتاب»‌ در گزارش هفتگی خود (چهاردم تا هجدهم دیماه) از انتشار یک‌هزار و 456 عنوان کتاب در 12 زمینه مطالعاتی خبر داد. کتاب‌های حوزه علوم عملی با 242 عنوان، بعد از کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی با چاپ 340 کتاب، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، براساس این گزارش،‌ از میان 242 اثر منتشر شده در حوزه علوم عملی، 195 اثر تالیفی و 47 اثر نیز حاصل تلاش مترجمان است.
در این حوزه مطالعاتی،‌ 163 عنوان کتاب نخستین‌بار به بازار نشر عرضه شده‌‌ و 79 اثر نیز تجدیدچاپ شده‌اند. 

میانگین مجموع شمارگان کتاب‌های حوزه علوم عملی در این مدت، یک‌هزار و 373 نسخه و متوسط صفحات این کتاب‌ها، 264 صفحه بوده است.

از چهاردهم تا هجدهم دیماه، سهم ناشران تهرانی در حوزه انتشار آثار علوم عملی مانند هفته نخست ‌ماه جاری، بیش از ناشران شهرستانی بود. براساس این آمار، ناشران تهرانی 187 عنوان و ناشران شهرستانی 55 عنوان کتاب را در هفته گذشته راهی بازار نشر کرده‌اند.

براساس گزارش خانه کتاب، در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز، 93 عنوان کتاب در هفته گذشته منتشر شده که از این تعداد، 82 عنوان به همت نویسندگان ایرانی تالیف شده و 11 اثر نیز به قلم مترجمان‌ به فارسی برگردانده شده است.

در این حوزه مطالعاتی، 48 اثر نخستین‌بار و 15 عنوان کتاب نیز تجدیدچاپ شده‌اند. در هفته گذشته، 78 ناشر تهرانی و 15 ناشر شهرستانی، مجموع کتاب‌های حوزه علوم طبیعی و ریاضیات را منتشر کرده‌اند.

همچنین میانگین مجموع شمارگان کتاب‌های حوزه علوم طبیعی و ریاضیات در این مدت، یک‌هزار و 205 نسخه و متوسط صفحات این آثار، 196 صفحه بوده است. 

شاخص‌های آماری 
براساس شاخص‌های آماری منتشر شده از سوی خانه کتاب در حوزه کتاب‌های کمک درسی در هفته گذشته، کتاب «نورولوژی: مرجع 92» به بهای 30 هزار تومان، به‌عنوان گران‌ترین کتاب هفته معرفی شد. این اثر، به همت انتشارات رهپویان شریف با شمارگان یک‌هزار نسخه در 230 صفحه به بازار نشر عرضه شده است.

همچنین بر اساس این آمار، کتاب «درسنامه جامع علوم پایه داروسازی: جهت آزمون جامع علوم پایه داروسازی» با 48 صفحه، کمترین تعداد صفحات را به خود اختصاص داده است. این اثر را انتشارات آرامیر با شمارگان یک‌هزار نسخه، به بهای سه هزار تومان راهی بازار نشر کرده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری