افشای «تقلب در بانک‌ها و موسسات مالی» در قاب کتاب

  افشای «تقلب در بانک‌ها و موسسات مالی» در قاب کتاب

کتاب «تقلب در بانک‌ها و موسسات مالی» بازخوانی قوانین ضد‌تقلب در سیستم بانکداری ایالت متحده آمریکا است که به همت انتشارات پولی و بانکی منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ کتاب «تقلب در بانک‌ها و موسسات مالی» به قلم پیتر گلدمن تالیف و به همت ناصر مکارم در 9 فصل به فارسی برگردانده شده است.

گلدمن در مقدمه کتابش آورده که، این کتاب قصد ندارد درباره اینکه آیا ساختار اخلاقی صنعت خدمات مالی بیش از آن‌که بد باشد،‌ خوب است را قضاوت کند. بلکه هدف آن، ارایه مبنایی از دانش به حسابرسان داخلی، حسابداران و سایر افراد شاغل در صنعت خدمات مالی درباره تقلب‌هایی است که موسسات خدمات مالی را تهدید می‌کند. 

چهار فصل نخست این اثر، علاوه‌ بر ارایه «خلاصه‌ای از تاریخچه تقلب در صنعت خدمات مالی آمریکا»،‌ به مباحثی مانند «چرا هیچ‌یک از موسسات خدمات مالی در برابر تقلب مصونیت ندارند؟»، «عامل انسانی تقلب»، «تقلب درون‌سازمانی، تقلب وام و وام‌های رهنی» و «اختلاس در سطح کارکنان» پرداخته‌اند. 

بانکداری در دوران جنگ داخلی،‌ تقلب چیست؟، تهدید درون‌سازمانی و سرقت اطلاعات محرمانه نیز از دیگر موضوعات مورد بحث در فصل‌های اول تا چهارم کتاب حاضرند. 

نویسنده در فصل‌های پنجم تا نهم این اثر موضوعات «تقلب درون‌سازمانی در سطح مدیریت»، «تقلب برون‌سازمانی در شرکت‌های خدمات مالی»، «اجرای موفق برآورد خطر تقلب»، «رعایت قوانین و مقررات برای کنترل خطر تقلب» و «کشف تقلب در موسسات مالی» را بررسی کرده است. 

از جمله مباحث مطرح شده در این فصل‌ها می‌توان به سرقت و اختلاس، اغوای وام‌گیرندگان، سرمایه‌گذاران و قانون‌گذاران، تقلب وام برون سازمانی و قوانین ضد تقلب اشاره کرد.

گلدمن، در فصل هشتم کتاب، با بررسی قوانین ضد‌تقلب، در تشریح قانون ساربینزاکسلی نوشته است که این قانون در سال 2002 متعاقب سلسله‌ای از رسوایی‌های شرکتی عظیم از تصویب گذشت،‌ مانند رسوایی‌های که انرون و و وردکام را نابود کرد و موجب آسیب مالی و خدشه‌دار شدن اعتبار شرکت‌های تیکو،‌ آدلفیا و زیراکس شد. هدف اصلی این قانون، برقراری اقدامات پیشگیرانه در برابر گزارشگری مالی متقلبانه در شرکت‌‌های سهامی بود. 

در مقدمه کتاب، بعد از تشریح تاریخچه بانکداری آمریکا، با استناد به کتاب «جدا کردن ابلهان از پولشان» اثر مشترک اسکات مک دونالد و جین هیوز، آمده‌: «هر جا که بوی رسوایی به مشام می‌رسد ما به سیب فکر می‌کنیم. آیا رسوایی‌ها حاصل تعدادی سیب فاسد است یا کل سبد گندیده است؟ شواهد تاریخی نشان می‌دهد که تعداد کمی سیب فاسد وجود دارد اما‌ آن‌ها همیشه وجود خواهند داشت.»

نخستین چاپ کتاب «تقلب در بانک‌ها و موسسات مالی» با شمارگان 300 نسخه در 404 صفحه، به بهای 20 هزار تومان به همت انتشارات پژوهشکده پولی و بانکی به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری