«اطلس ساختمان‌های طبیعی مغز» در بازار کتاب

  «اطلس ساختمان‌های طبیعی مغز» در بازار کتاب

کتاب «اطلس ساختمان‌های طبیعی مغز» تالیف علیرضا ترابی و محمد طبایی‌زاده، نخستین‌بار از سوی انتشارات تیمورزاده به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب ساختمان‌های طبیعی مغز را در بیش از چهل عکس پزشکی با استفاده از دو شیوه تصویربرداری مغزی MRI و PET بررسی کرده است. 

در اين مجموعه كه شامل بيش از يكصد مورد از قسمت‌هاى مختلف مغز است، ابتدا توضيح بسيار مختصرى درباره هر قسمت داده شده و سپس تصاوير مربوطه در نماهاى مختلف در MRI و PET scan به نمايش درآمده است.

 قشر سینگولار قدامی، شکنج زاویه‌ای، هسته بادامی، شیار کالکارین، مخچه، تاج شعاعی، هیپوکامپ، هیپوتالاموس، شریان‌های مغزی قدامی، سینوس غربالی، بطن‌های مغزی و شیار‌های افقی، شریان‌های مغزی میانی، شکنج پیشانی میانی، تمپورال میانی، پل مغزی، غده هیپوفیز، غده صنوبری و تالاموس از جمله قسمت‌های مغز هستند که در این کتاب پزشکی مورد بررسی علمی قرار گرفته‌اند. 

دانشجویان رشته پزشکی و به‌ویژه دوره تخصصی مغز و اعصاب، مخاطبان اصلی این اثر را شامل می‌شوند.

در بخشی از مقدمه کتاب، در ذکر تاریخچه‌ای از تصویربرداری پزشکی آمده: «تصویربرداری مغناطیسی برای اولین‌بار توسط هرمان کار، در سال 1952 به‌عنوان تز دکتری به‌صورت یک بعدی ارایه شده است. ریموند، فیزیکدان و دانشمند ارمنی‌-آمریکایی، در سال 1971، این نوع تصویربرداری را به‌عنوان ابزاری مناسب برای افتراق بافت طبیعی تومورها معرفی کرده است.»

چاپ نخست کتاب «اطلس ساختمان طبیعی مغز» با شمارگان دو هزار نسخه در 224 صفحه، به بهای 39 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات تیمورزاده منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری