کسب رتبه دوم تولید علم از سوی دانشگاه تربیت مدرس/پر استناد ترین مقاله‌ها معرفی شدند

  کسب رتبه دوم تولید علم از سوی دانشگاه تربیت مدرس/پر استناد ترین مقاله‌ها معرفی شدند

جعفر مهراد،‌ ضمن معرفی هشت مقاله‌ پراستناد مولفان دانشگاه تربیت مدرس گفت: این دانشگاه در رتبه دوم تولید علم کشور قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از اداره روابط عمومی مرکز منطقه‌ای اطلاع ‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 
(ISC) جعفر مهراد، درباره رتبه‌بندی پر استنادترین مقاله‌های مدرسان دانشگاه تربیت مدرس در پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: پراستنادترین مقاله این دانشگاه به قلم حمید اسدی استاد علم مواد و متالورژی و با همکاری Gartner, Stoltenhoff و Kreye در مجله Acta Materalia به چاپ رسیده که تاکنون 421 بار مورد استناد قرار گرفته است.

وی افزود: دومین مقاله پراستناد به مسعود رضایی، یدالله یمینی و محمد فرجی اختصاص دارد که در سال 2010 میلادی در Journal of Chromatography به چاپ رسید و 262 استناد شده است.

مهراد اظهار کرد: سومین مقاله پراستناد در دانشگاه تربیت مدرس به حمیدرضا شاهوردی، احمد علی فخیمی، علیرضا شاهوردی و سعید مینایی اختصاص دارد که در سال 2007 میلادی در مجله Nanomedicine منتشر شده و 258 استناد شده است. 

مقاله‌های مهندسی پیشتازند
سرپرست (ISC) ادامه داد: بیشترین مطالعات با 6/13 درصد به مهندسی،
 2/11 درصد به شیمی، 2/9 درصد به پزشکی، 8/8 درصد به بیوشیمی، ژنتیک و بیولوژی مولکولی، هشت درصد به علم مواد و 3/7 درصد به علوم کشاورزی و زیست‌شناسی اختصاص دارد.

وی به آمار  آثار نمایه‌سازی شده در اسکوپوس اشاره و عنوان کرد: چاپ مقاله با دو هزار و 973 مورد (3/82 درصد) در صدر جدول قرار دارد. این در حالی است که یک هزار و 794 مقاله (5/13 درصد) مقاله به ثبت رسیده دانشگاه تربیت مدرس در اسکوپوس در کنفرانس‌های معتبر ارایه شده است. 
وی درباره همکاری این دانشگاه با سایر دانشگاه‌های کشور نیز اظهار کرد: تعداد یک هزارو 117 مقاله با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، یک هزار و 164 مقاله با دانشگاه تهران، 905 مقاله با دانشگاه علوم پزشکی تهران و 350 مقاله با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تولید شده است. دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، شهید بهشتی، صنعتی شریف، انستیتو پاستور و دانشگاه رازی نیز پنج موسسه آموزش عالی دیگری هستند که به ترتیب در تحقیقات علمی با دانشگاه تربیت مدرس همکاری داشته‌اند.

همکاری علمی دانشگاه تربیت مدرس با 9 دانشگاه خارجی
مهراد تصریح کرد: همکاری دانشگاه تربیت مدرس در تحقیقات علمی تنها محدود به دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود. اعضای هیات علمی این دانشگاه 471 مقاله را با همکاری مراکز تحقیقاتی کشور‌های آمریکا، 245 مقاله با کانادا، 229 مقاله با انگلستان، 145 مقاله با آلمان، 142 مقاله با استرالیا، 110 مقاله با مالزی، 105 مقاله با ژاپن، 104 مقاله با چین و 80 مقاله را با هلند منتشر کرده‌اند. 

وی در پایان گفت: اطلاعاتی که درباره مطالعات و نشر نتایج تحقیقات علمی از سوی دانشگاه تربیت مدرس ارایه شد تنها مربوط به آثاری است که در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ شده است. سهم انتشارات این دانشگاه به زبان فارسی که از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) ثبت و نمایه‌سازی می‌شود در حدود 16 هزار و 456 مقاله است که این دانشگاه را در رتبه دوم تولید علم کشور در ISC قرار داده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری