مرادخانی: پژوهش باید افق داشته باشد/ پژوهش باید رفع نیاز کند

  مرادخانی: پژوهش باید افق داشته باشد/ پژوهش باید رفع نیاز کند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، پژوهشِ بدون افق را نوعی پراکنده‌کاری دانست که راه به جایی نمی‌برد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی مرادخانی،در آیین تجلیل از پژوهشگرات برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ضمن بیان این نکته که پژوهش وابسته به اینجا و اکنون است، اظهار کرد: ما نباید در پژوهش و تحقیق، به دنبال حل مسایل و مشکلات دیگران باشیم، بلکه حل مسایل کشورمان را باید هدف پژوهش و تحقیقات دانشجویی و محققان خود قرار دهیم.

وی ضمن تاکید بر این نکته که پژوهش باید افق داشته باشد، ادامه داد: حدود ۹۰ سال از تاسیس دانشگاه در ایران می‌گذرد، اما هنوز به این نکته توجه نکرده‌ایم که کلمه «university» نوعی وحدت در کثرت است. 

داشتن افق، لازمه امر پژوهش
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، افزود: داشتن افق پژوهش یعنی این‌که نباید دانشجویان را به انجام کاری مجبور کرد که علاقه‌ای به آن ندارند، افق پژوهش یعنی تدوین یک نظام علمی. این نظام علمی را باید

داشتن افق پژوهش یعنی این‌که نباید دانشجویان را به انجام کاری مجبور کرد که علاقه‌ای به آن ندارند، افق پژوهش یعنی تدوین یک نظام علمی. این نظام علمی را باید افرادی که اهل تدبرند، تعیین کنند.

افرادی که اهل تدبرند، تعیین کنند.

مرادخانی، با بیان این‌که علم براساس اضطرار و نیاز به وجود می‌آید، گفت: در طرح‌های پژوهشی پیشنهادی باید توجه داشته باشیم که آیا طرح پیشنهادی، گوشه‌ای از نیازهای جامعه را برطرف خواهد کرد؟ در نظر گرفتن این موضوع به درک عمیق از پژوهش نیازمند است.

وی با بیان این‌که شکوفایی علم نیازمند فراهم شدن شرایط اجتماعی‌-‌سیاسی بانشاط در کشور است، اظهار کرد: متاسفانه اکنون در حوزه پژوهش، مقاله‌سازی و مقاله‌نویسی به بهانه isi ترویج پیدا کرده است؛ این معضل باعث تولید آثاری شده است که از نظر علمی در سطح کیفی پایینی قرار دارند. 

علم باید بلافاصله به ثروت تبدیل شود
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، عنوان کرد: دهه‌های ۶۰ ، ۷۰، ۸۰ و ۹۰ به‌ترتیب به توسعه کمی دانشگاه‌ها، تولید علم، تبدیل علم به فناوری و تبدیل فناوری به ثروت شناخته شده‌اند. معتقدم مجموعه این مولفه‌ها باید با یکدیگر رابطه ارگانیک داشته باشند؛ چراکه علم چیزی نیست که ابتدا تولید و سپس به تکنیک، فناوری و ثروت تبدیل شود، بلکه در هر مکان که علم تولید می‌شود باید بدون فوت وقت به فناوری و ثروت تبدیل شود.

وحید کیارستمی، مدیر پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در بخش دیگری از این آیین، ضمن ارایه گزارشی از مجموعه

خوشبختانه این دانشگاه از نقاط قوت فراوانی مانند هیات علمی توانمند برخوردار است اما به دلیل استفاده نکردن از فرصت‌ها، زیرساخت‌ها و اهداف مشخص نشده‌اند.

ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ۹ دانشکده، ۲۴ هزار و ۳۰۳ دانشجوی فعال (هشت هزار و ۶۱۳ نفر مرد و ۱۵ هزار و ۶۹۰ زن)، ۱۵۹ رشته تحصیلی(۱۰ دکترا، ۸۷ کارشناسی ارشد، ۶۱ کارشناسی پیوسته و ناپیوسته) و ۴۸۳ عضو هیات علمی (۴۲۱ نفر تمام وقت و ۶۲ نفر نیمه وقت)را  در خود جای داده است.

وی با اشاره به دستاورهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در چند سال اخیر گفت: انعقاد قراردادهای پژوهشی با سازمان‌های مختلف مانند سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی کشور و مرکز تحقیقات لاستیک، شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی علمی‌-‌پژوهشی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی کارخانه نمک تصفیه با مشارکت واحد گرمسار، نمونه‌ای از این دستاورها به‌شمار می‌آیند. 

کمبود امکانات پژوهشی
مدیر پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در پایان سخنانش به مشکلات موجود در عرصه پژوهش این دانشگاه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این دانشگاه از نقاط قوت فراوانی مانند هیات علمی توانمند برخوردار است اما به دلیل استفاده نکردن از فرصت‌ها، زیرساخت‌ها و اهداف مشخص نشده‌اند. در نتیجه امکانات لازم برای پژوهش تهیه و در اختیار علاقه‌مندان

باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران شمال، حدود ۴۵ ثبت اختراع، ۳۲ عنوان کتاب تالیفی و ۹ کتاب ترجمه را در کارنامه علمی خود ثبت کرده است.

قرار نگرفته‌اند. امیدوارم مسوولان دانشگاه نسبت به رفع این معضل تمهیدات اساسی بیندیشند.

وحید کیارستمی، رییس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران شمال، نیز در ادامه این آیین در حین پخش فیلم کوتاهی از دستاوردهای این باشگاه، اظهار کرد: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد تهران شمال، حدود ۴۵ ثبت اختراع، ۳۲ عنوان کتاب تالیفی و ۹ کتاب ترجمه را در کارنامه علمی خود ثبت کرده است. همچنین این باشگاه، در سال جاری موفق به چاپ چهار عنوان کتاب شده و در نمایشگاه تخصصی هفته پژوهش نیز شرکت کرده است.

در پایان این آیین، پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، معرفی و از آن‌ها تجلیل شد. 

استادان پژوهشگر برتر به‌ترتیب در گروه آموزشی علوم پایه، علوم انسانی و فنی ـ مهندسی: 
احمد مجد، جهان‌بخش نیکوپور و محمد سمیع‌پور

دانشجویان پژوهشگر برتر به‌ترتیب در گروه آموزشی علوم پایه، علوم انسانی و فنی ـ مهندسی: 
روشنک لطفی، لیلا فریدونی و مهدی ناصری‌پارسا

آیین تجلیل از پژوهشگرات برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، از ساعت ۹ امروز (دوشنبه ۳۰ دیماه) در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی این واحد دانشگاهی برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربیننده ترین عناوین دانش و فناوری