رشته علوم دریایی، نیازمند نگاه جدی مولفان دانشگاهی است

مولف کتاب «حقوق بین‌الملل دریاها و تحقیقات علمی»:

  رشته علوم دریایی، نیازمند نگاه جدی مولفان دانشگاهی است

ضیاء‌الدین مدنی، با بیان این نکته که کشور ما در عرصه تالیف کتاب‌های علوم دریایی، با ضعف مواجه است، عنوان کرد: این رشته نیارمند نگاه جدی مسوولان و مولفان دانشگاهی است.

ضیاء‌الدین مدنی، مولف کتاب «حقوق بین‌الملل دریاها و تحقیقات علمی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: در زمینه تالیف کتاب برای دانشجویان علوم دریایی و رشته‌های مرتبط، بایستی گام‌های جدی در این زمینه برداشته شود تا نیازهای علمی این گروه از دانشجویان نیز برطرف شود.

رفع کمبود تالیف کتاب‌های علوم دریایی
استادیار پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، با اشاره به این‌که این پژوهشگاه

آموزش عالی باید عزم جدی برای افزایش تولیدات علمی در این زمینه داشته باشد. علوم دریایی و رشته‌های مرتبط با آن نیازمند نگاه جدی مسوولان و دانشگاهیان است.

درصدد برآورده کردن نیازهای علمی دانشجویان این رشته است، اظهار کرد: هم‌اکنون انتشارات پژوهشگاه و اعضاء هیات علمی آن در تلاش هستند تا نقیصه کمبود کتاب برای دانشجویان علوم دریایی را جبران کنند و به زعم من پژوهشگاه در سال‌های اخیر در جبران این نقیصه مناسب عمل کرده است.

مترجم کتاب «مسوولیت جهانی برای حقوق و فقر جهانی و توسعه حقوق بین‌الملل» ادامه داد: آموزش عالی باید عزم جدی برای افزایش تولیدات علمی در این زمینه داشته باشد. علوم دریایی و رشته‌های مرتبط با آن نیازمند نگاه جدی مسوولان و دانشگاهیان است.

کمبود منابع علمی درباره حقوق دریاها
وی در ادامه درباره لزوم تالیف کتاب «حقوق بین‌المللی دریاها و تحقیقات علمی» گفت: این کتاب که برای متخصصان و دانشجویان علوم دریایی تالیف شده، گامی اساسی در پیوند دریا

این کتاب که برای متخصصان و دانشجویان علوم دریایی تالیف شده، گامی اساسی در پیوند دریا و مسایل حقوقی است، چراکه متاسفانه تاکنون در این زمینه کتابی تالیف نشده و مقالات علمی و پژوهشی انگشت‌شماری نیز در این خصوص در عرصه ملی و بین‌المللی ارایه شده‌اند.

و مسایل حقوقی است، چراکه متاسفانه تاکنون در این زمینه کتابی تالیف نشده و مقالات علمی و پژوهشی انگشت‌شماری نیز در این خصوص در عرصه ملی و بین‌المللی ارایه شده‌اند.

مدنی ادامه داد: این کتاب که نخستین‌بار در جهان تالیف شده، جمع‌بندی از مجموعه‌ مقالات علمی است که در کنفرانس‌های بین‌المللی ارایه کرده‌ام. انجام تحقیقات علمی در زمینه دریا، نیازمند شناخت چارچوب‌های قوانین دریایی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

این مولف شناخت قوانین و حقوق دریا را بحثی مهم در عرصه دریاها دانست و افزود: کشورهای همسایه در کنار دریاها، هر کدام تمایل به بهره‌برداری از دریا دارند که با شناخت قوانین، به‌راحتی و بدون اختلاف می‌توانند از این منبع عظیم خدادادی استفاده کنند.

نقش تحقیقات علمی دریایی در تحقق توسعه پایدار
وی درباره لزوم به‌کارگیری سیاست‌های تحقیقاتی در علوم دریایی گفت: یکی از مولفه‌هایی که در امر سیاست‌گذاری به‌ویژه در حوزه سیاست‌گذاری در برنامه جامع  علوم

کشورهای همسایه در کنار دریاها، هر کدام تمایل به بهره‌برداری از دریا دارند که با شناخت قوانین، به‌راحتی و بدون اختلاف می‌توانند از این منبع عظیم خدادادی استفاده کنند.

و فنون دریایی و اقیانوسی در افق 1404 نقش پررنگی دارد، مولفه حقوقی است که در آن مجموعه قوانین و مقررات در امر سیاست‌گذاری در زمینه علوم و فنون دریایی و اقیانوسی، برای رفع خلاهای موجود در زمینه قانون‌گذاری و نهادینه‌سازی قواعد و الزامات ارایه شده است.

مدنی، با بیان‌ این‌که تحقیقات علمی دریایی یکی از لازمه‌های تحقق توسعه پایدار است، ابراز کرد: این تحقیقات می‌تواند راهگشای مناسبی برای توسعه سواحل و دریاها باشد، چراکه تحقیقات دریایی سهم بسزایی در بالا بردن دانش انسان از سواحل، دریاها و اقیانوس‌ها دارد.    

نخستین چاپ کتاب «حقوق بین‌المللی دریاها و تحقیقات علمی» با شمارگان دو هزار نسخه در 647 صفحه، به بهای 25 هزار تومان، نخستین‌بار در جهان از سوی انتشارات پژوهشکده علوم دریایی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری