نیکوپور: کتاب‌های دانشگاهی باید پژوهش‌محور باشند

ویژگی‌‌های مولف مجرب و تالیف مناسب دانشگاهی/6

  نیکوپور: کتاب‌های دانشگاهی باید پژوهش‌محور باشند

استادیار دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، بر ضرورت پژوهش‌‌محور شدن محتوای کتاب‌های دانشگاهی تاکید کرد.

جهانبخش نیکوپور، در حاشیه آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: تالیفات دانشگاهی ضمن این‌که باید متناسب با رشته و مقطع تحصیلی ویژه مخاطبانشان به رشته تحریر درآیند، از نظر ظاهری نیز باید زمینه جذب مخاطبان را فراهم کنند؛ به این معنا که باید قطع کتاب‌ها، نوع نگارش و شیوه چیدمان مطالب به‌گونه‌ای باشند که مخاطبان را برای تهیه و مطالعه آثار ترغیب کنند.

وی ادامه داد: محتوای کتاب‌های دانشگاهی باید به‌روز،

پیش از نگارش یک اثر دانشگاهی، باید نیازسنجی صورت بگیرد در غیر این صورت شاهد بروز بیش از پیش شرایط کنونی در جامعه علمی خواهیم شد.

پژوهش‌محور و متناسب با نیازهای کاربردی، یعنی براساس دانش تخصصی دانشجویان تنظیم شده باشند.

نیازسنجی؛ نخستین مرحله نگارش اثر دانشگاهی
استادیار دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، عنوان کرد: معتقدم پیش از نگارش یک اثر دانشگاهی، باید نیازسنجی صورت بگیرد در غیر این صورت شاهد بروز بیش از پیش شرایط کنونی در جامعه علمی خواهیم شد.  مهندسان ما بعد از چند سال تحصیل با وجود انگلیسی‌زبان بودن بسیاری از منابع تحصیلی آن‌ها، هنوز شناخت کاملی از زبان بین‌الملل ندارند یا نمی‌توانند از یک مقاله علمی انگلیسی بهره‌مند شوند، حتی نمی‌توانند مطلب، ایده و نوآوری خود را به زبان خارجی برگردانند و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند.

وی افزود: متاسفانه دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی و به هنگام ورود به بازار

متاسفانه دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی و به هنگام ورود به بازار کار، هیچ‌گونه کارایی ندارند و نمی‌توانند از علم و دانش خود استفاده کافی را داشته باشند. نبود فرآیند نیازسنجی در فضای علمی جامعه، از جمله دلایل کاربردی نبودن دانش کسب شده از سوی دانشجویان است.

کار، هیچ‌گونه کارایی ندارند و نمی‌توانند از علم و دانش خود استفاده کافی را داشته باشند. نبود فرآیند نیازسنجی در فضای علمی جامعه، از جمله دلایل کاربردی نبودن دانش کسب شده از سوی دانشجویان است.

محتوای کتاب‌ه،ا روحیه کنجکاوی دانشجویان را تقویت کنند 
نیکوپور در ادامه با تاکید بر بازنگری محتوای کتاب‌های دانشگاهی از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی، گفت: کتاب‌های دانشگاهی باید به‌گونه‌ای تالیف و تدوین شوند که روحیه کنجکاوی، تفکر و خلاقیت را در دانشجویان پرورش داده و تقویت کنند. 

وی ادامه داد: متاسفانه اکنون فضای علمی جامعه به‌گونه‌ای است که بیشتر به حفظیات و پایین‌ترین سطوح آموزشی از نظر روان‌شناختی اهمیت داده می‌شود. توجه به این موضوع باعث شده که دانش‌آموزان ما هنگام ورود به دانشگاه‌ها از سطح علمی بسیار پایینی‌ برخوردار باشند.

مدرسان دانشگاهی به‌روز باشند
استادیار دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، بیان کرد: مدرسان همه رشته‌ها و درس‌های دانشگاهی باید به‌روز باشند. آن‌ها باید با هدف جذاب کردن فضای

مدرسان همه رشته‌ها و درس‌های دانشگاهی باید به‌روز باشند. آن‌ها باید با هدف جذاب کردن فضای کلاس، با انواع ابزاها و تکنولوژی آموزش و تدریس آشنا شوند و آن‌ها را در فرآیند یاددهی‌-‌یادگیری بکار گیرند.

کلاس، با انواع ابزاها و تکنولوژی آموزش و تدریس آشنا شوند و آن‌ها را در فرآیند یاددهی‌-‌یادگیری بکار گیرند.

بازنگری فرآیند ارزیابی ضرورت دارد
نیکوپور از شیوه کنونی ارزیابی دانشجویان ابراز نارضایتی کرد و گفت: متاسفانه آزمون‌های میان‌ترم و پایان‌ترم دانشجویان بسیار سنتی و کلیشه‌ای برگزار می‌شوند. سوالات امتحانات دانشجویان باید به‌گونه‌ای تنظیم و ارایه شود که دانش افراد را با توجه به خلاقیت و ابتکاری که از خود بروز می‌دهند، بسنجند.

نظارت، رکن اساسی بهبود فضای علمی
وی در پایان، از نبود فرآیند نظارت در فضای علمی جامعه ابراز تاسف کرد و گفت: متاسفانه در جامعه علمی ما هیچ‌گونه نظارتی بر فرآیند تولید، توزیع، آموزش، اجرا و ارزیابی صورت نمی‌گیرد. همین موضوع باعث سلیقه‌ای عمل کردن افراد در حیطه‌های مختلف و بروز مشکلات جبران‌ناپذیر در عرصه‌های علمی‌-‌آموزشی می‌شود. امیدوارم مسوولان ذی‌ربط نسبت به تشکیل تیم ارزیابی برای بررسی فضای علمی جامعه اقدام کنند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری