انتشار کتاب رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور

«رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی ایران» با هدف ارایه گزارش جایگاه علمی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور، به همت پایگاه استنادی جهان اسلام، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین چاپ کتاب «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی ایران» با همکاری 10 عضو شـورای عـلمی مركز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، تالیف شده است. آمنه ثابت سروستانی، دكتر علی‌ گزنی، سيده مژگان بينش، سينا صفايی و راضيه غفاری‌زاده در تدوین این اثر مشارکت داشته‌اند.

در مقدمه این اثر تحقیقاتی آمده است که برای رتبه‌بندی سال 91 دانشگاه‌های کشور، پرسشنامه رتبه‌بندی از سوی تیم تخصصی رتبه‌بندی ISC تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی ایران قرار گرفت. پرسشنامه رتبه‌بندی، در قالب 23 سوال مرتبط با پنج معیار پژوهش،‌ آموزش، وجهه بین‌المللی، تسهیلات (امکانات) و فعالیت‌های اجتماعی‌-‌اقتصادی تهیه و تدوین شده است.

در بخش نخست این کتاب، رتبه‌بندی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری شامل دانشگاه‌های جامع،‌ صنعتی،‌ هنر و پژوهشگاه‌ارایه شده است. به‌عنوان مثال، در این رتبه‌بندی دانشگاه‌های تهران،‌ تربیت مدرس،‌ شیراز و فردوسی مشهد، با نمره‌های 56/140 ،6/105، 62/100 و58/117 به ترتیب جایگاه‌های اول تا چهارم را به‌دست آورده‌اند.

‌رتبه‌بندی پژوهشگاه‌‌ها و مراکز تحقیقاتی و موسسات پژوهشی، برعکس دانشگاه‌های کشو، ماهیت متفاوتی دارند که این تفاوت در فعالیت‌‌ها،‌ ماموریت و اهداف این نوع موسسات نهفته است. 

براساس رتبه‌بندی پایگاه استنادی جهان اسلام، پژوهشگاه‌های دانش‌‌های بنیادی،‌  پلیمر و پتروشیمی ایران،‌ ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری و پژوهشگاه مواد و انرژی، چهار جایگاه نخست جدول برترین‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. 

نخستین چاپ کتاب «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی ایران» با شمارگان 500 نسخه در 36 صفحه، به بهای یک‌هزار و 500 تومان به همت انتشارات پایگاه استنادی جهان اسلام منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری