آموزش، اصلی‌ترین مولفه دستیابی به اقتصاد رقابتی در حوزه نشر است

پایدار در نخستین جلسه آموزشی «کتاب‌پردازی 1» مطرح کرد

  آموزش، اصلی‌ترین مولفه دستیابی به اقتصاد رقابتی در حوزه نشر است

مسعود پایدار، عضو هیان مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به این مطلب که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نخستین نهاد مدنی در حوزه نشر دانشگاهی است، گفت: آموزش منابع انسانی، نخستین و اصلی‌ترین مولفه برای رسیدن به اقتصاد رقابتی در حوزه نشر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین دوره آموزشی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با عنوان «کتاب‌پردازی 1» با حضور دکتر محمد‌رضا حاتمی،‌ مدیر انجمن، مهندس مسعود پایدار، عضو هیات مدیره انجمن و دیگر اعضای این انجمن برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد‌رضا حاتمی، مدیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی گفت: برای ارتقا سطح کیفی و کمی آثار دانشگاهی بدون تردید مقوله آموزش، اصلی‌ترین مولفه است. به همین دلیل از پیشنهادات اعضا و هیات مدیره انجمن در این باره استقبال خواهد شد.

وی افزود: نشر کتاب‌های تالیفی حوزه دانشگاهی در کشور اندک است برای رفع این معضل نیازمند برگزاری دوره‌های آموزشی در کشور هستیم تا براین اساس ناشران، کتاب‌پردازی استاندارد را فرا گیرند. 

حاتمی ادامه داد: امیدواریم این امر منجر به ترجمه آثار مولفان ایرانی در عرصه بین‌المللی شود. البته آثاری از نویسندگان ایرانی از سوی ناشران بین‌المللی منتشر شده است اما امیدواریم به‌زودی انتشار این آثار به همت ناشران داخلی صورت گیرد.

در ادامه این نشست مسعود پایدار،‌ عضو هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به گذشت 11 سال از تاسیس انجمن و عضویت 125 ناشر، گفت: جامعه ما در حوزه نشر فاقد بخش خصوصی قدرتمند است که بخشی از آن به دلیل وجود ضعف در نهاد‌های مدنی است. به عبارت دیگر، نهاد‌ها حلقه رابط میان دولت‌ها و مردم هستند.

وی با بیان این مطلب که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نخستین نهاد مدنی و صنفی در حوزه نشر دانشگاهی در کشور است، افزود: برای تقویت انسجام در انجمن نیازمند رویکرد جدیدی هستیم و برای دستیابی به این هدف کارگروه‌های مختلفی از جمله کارگروه آموزش و توسعه را ایجاد کردیم. این رویکرد جدید در نظر دارد اقتصاد رقابتی را جایگزین اقتصاد یارانه‌ای کند تا بر این اساس بنگاه‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای ایجاد شوند. برای ایجاد چنین فضایی در حوزه نشر نیازمند مولفه‌‌هایی از جمله آموزش منابع انسانی هستیم.

پایدار، اساسنامه انجمن را میثاق‌نامه اعضا نامید و اظهار کرد: تلاش برای تشکیل نظام و نهاد‌های آموزشی و پژوهشی و فراهم کردن زمینه ایجاد همفکری میان ناشران دانشگاهی از جمله مهم‌ترین مواد این میثاق‌نامه است. کمک به ایجاد سازمان حرفه‌ای نشر دانشگاهی با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دانشگاهی به وسیله ارتقای دانش و مهارت‌‌های مدیریتی، ‌برگزاری جلسات گفت‌وگو،‌ همایش و جشنواره‌های فرهنگی، پژوهش و مطالعه درباره مسایل نشر دانشگاهی، تشکیل دوره‌های آموزشی و دانش‌افزایی و همکاری‌ها و مبادلات ملی و بین‌المللی از دیگر اهدافی است که انجمن دنبال می‌کند.

نخستین دوره آموزشی کارگروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با عنوان «کتاب‌پردازی 1» عصر امروز (5 بهمن‌ماه) در دفتر انجمن برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری