کتاب‌های علمی در قعر جدول

آمار انتشار کتاب‌ روزهای پایانی دی‌ماه نشان داد

بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب از انتشار یک‌ هزار و 299 کتاب از بیست ‌و ‌یکم تا بیست ‌و ‌پنجم د‌‌ی‌ماه خبر داد. بر اساس این آمار، کتاب‌های علوم عملی و علوم طبیعی و ریاضیات در قعر جدول انتشار به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از میان تعداد کتاب‌های منتشر شده در این مدت، 172 عنوان کتاب در حوزه علوم عملی منتشر شده‌اند که در حوزه علوم عملی 129 کتاب از سوی مولفان کشور تالیف شده و 43 عنوان نیز از سوی مترجمان به فارسی برگردانده و در دسترس علاقه‌مندان به کتاب قرار گرفته‌اند.

چاپ 134 کتاب علوم عملی برای نخستین‌بار
بنا به این گزارش، از میان تعداد کتاب‌های چاپ شده در حوزه علوم عملی 134 عنوان برای نخستین‌بار به بازار نشر راه یافته و 38 عنوان نیز با اقبال تجدید چاپ مواجه شده‌اند.

خانه کتاب در ادامه گزارش خود از آمار کتاب‌های منتشر شده، به حوزه علوم طبیعی و ریاضیات پرداخته و از انتشار تنها 29 عنوان کتاب در این زمینه خبر داده است که از میان این تعداد کتاب‌، 26 عنوان حاصل تالیف و پژوهش‌های مولفان کشور بوده و سه کتاب نیز با تلاش مترجمان به فارسی برگردانده و به زیر چاپ رفته‌اند.

ناشران پایتخت‌نشین پیشی گرفتند
 تعداد عناوین کتاب‌های چاپ نخست، 25 عنوان بوده و چهار عنوان کتاب در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز تجدید چاپ شده است.

ناشران به عنوان مجریان مستقیم در تولید و توزیع کتاب در زمینه انتشار کتاب‌های علمی نیز سهم بسزایی داشتند. ناشران پایتخت‌نشین در چاپ کتاب‌های علوم عملی با انتشار 131 عنوان کتاب از ناشران شهرستانی که در این حوزه 41 عنوان کتاب به چاپ رسانده‌اند، پیشی گرفتند. 

در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز ناشران تهرانی 20 عنوان کتاب را به بازار رسانده و ناشران فعال در شهرستان‌های نیز تنها 9 عنوانکتاب حوزه علوم طبیعی و ریاضیات را راهی بازار کتاب کرده‌اند.

شاخص‌های آماری در دنیای کتاب

در میان شاخص‌های آماری اعلام شده از سوی خانه کتاب، کتاب«داسبوردهای کسب وکار راهنمای مصور» با تعداد یکصد نسخه به‌عنوان کتاب دارای کمترین تعداد شمارگان شناخته شد، همچنین در میان کتاب‌های کمک‌آموزشی نیز کتاب«الکترونیک ماشین‌های Ac» نیز به‌عنوان کتاب دارای کمترین شمارگان معرفی شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری