مولفان، کتاب‌های نجوم را همه‌فهم تالیف نمی‌کنند

  مولفان، کتاب‌های نجوم را همه‌فهم تالیف نمی‌کنند

عضو انجمن منجمان آماتور ایران معتقد است، مولفان کتاب‌های نجوم آن‌ها را به‌صورت همه‌فهم تالیف نمی‌کنند و در بسیاری از مواقع نیز با اطمینان از فاصله‌های نجومی و سال‌های نوری در اجرام آسمانی در کتاب‌هایشان صحبت می‌کنند.

حسن تاجیک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در واکنش به سخنرانی‌های علمی صورت گرفته از سوی کارشناسان و مولفان دانشگاهی درباره نجوم گفت: بسیاری از سخنرانی‌ها نیز مانند کتاب‌های تالیف شده، برای شنونده‌های علاقه‌مند ثقیل و مشکل است، در حالی‌که علاقه‌مندان و یا دانشجویانی که به تازگی وارد رشته نجوم شده‌اند نیاز به دریافت اطلاعات علمی به زبان ساده دارند.

مولف کتاب «دانستنی‌های شگفت‌انگیز نجوم و دایناسورها» در ادامه افزود: سخنرانی‌های علمی انجام شده از سوی کارشناسان

نجوم یکی از علوم بسیار قدیمی در جهان است گفت: حلقه مفقوده این علم توجه ناچیز دانشگاه‌های معتبر و انتشار کم کتاب های نجوم از سوی این گروه از ناشران است.

و استادان دانشگاه‌ها همگی همراه با اصطلاحات لاتین بوده و انگیزه علاقه‌مندان را کمتر می‌کند در حالی‌که سخنرانی‌های علمی راهکار مناسبی برای بالا بردن انگیزه‌ علاقه‌مندان است.

انتشار ناچیز کتاب‌های نجوم
تاجیک، در ادامه گفت‌و‌گو با اشاره به این‌که، نجوم یکی از علوم بسیار قدیمی در جهان است گفت: حلقه مفقوده این علم توجه ناچیز دانشگاه‌های معتبر و انتشار کم کتاب های نجوم از سوی این گروه از ناشران است.

وی در ادامه با بیان این‌که، برخی مولفان در کتاب‌های خود به صورت قطعی به اندازه‌ها و فاصله‌های بین اجرام آسمانی می پردازند گفت: این فاصله‌ها از اندازه ای نسبی و شاید متغیر برخوردار باشد و به نظر می‌رسد بیان قطعی این اندازه‌ها و فواصل به لحاظ علمی صحیح نباشد.

وارونگی مفاهیم در کتاب‌ها
عضو مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران ادامه داد: در سال 1930 سیاره پلوتون کشف

بسیاری از سخنرانی‌ها نیز مانند کتاب‌های تالیف شده، برای شنونده‌های علاقه‌مند ثقیل و مشکل است، در حالی‌که علاقه‌مندان و یا دانشجویانی که به تازگی وارد رشته نجوم شده‌اند نیاز به دریافت اطلاعات علمی به زبان ساده دارند.

شد و کارشناسان در سال 2006 میلادی پس از 76 سال اعلام کرند که این جرم آسمانی سیاره نبوده و سیارک است، در حالی‌که پلوتون دارای قمر است و سیارک نیست،به همین دلیل  نظریه‌های اینچنینی نشان از وارونگی مفاهیم در میان منجمان دارد، چراکه این نظریه درباره پلوتون هنوز در کتاب‌ها درج نشده است و این امر نشان از مقاومت اهالی نجوم دارد.

تاجیک، ادامه داد: مسوولان و فعالان در عرصه نجوم باید از آخرین تکنولوژی‌های روز برای بیان اسرار و شگفتی‌های اجرام آسمانی استفاده کنند تا علاقه‌مندان را به نگهداری از کائنات و لایه حیاتی اوزون ترغیب کنند.

کتاب در دست چاپ
این مولف در ادامه از تالیف کتاب «شگفتی‌های اسرارآمیز سیاره زمین و سیاهچاله‌ها به بیان ساده» خبر داد و بیان کرد: این کتاب در مرحله تایپ به سر می برد و در آینده‌ای نزدیک وارد بازار کتاب می‌شود.

وی درباره این کتاب گفت: در این کتاب، بیش از یک هزار موضوع متنوع درباره نجوم مانند عجایب هفت‌گانه جهان، زلزله‌ها و سونامی‌ها در کنار آثار دانشمندان عرصه نجوم گردآوری و تالیف شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری