پیوند چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه با پژوهش‌های بنیادین/ انتشار 15 کتاب دانشگاهی

آشنایی با قطب علمی پژوهش‌های بنيادين در مهندسی سازه

  پیوند چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه با پژوهش‌های بنیادین/ انتشار 15 کتاب دانشگاهی

قطب علمی پژوهش‌های بنیادین در مهندسی سازه دانشگاه علم و صنعت ایران با هدف پیوند اهداف برنامه پنجم توسعه با پژوهش‌های بنیادین در مهندسی سازه تشکیل شده است و تا به امروز نیز 15 کتاب دانشگاهی از سوی اعضا هیات علمی این قطب به چاپ رسیده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- قطب علمی پژوهش‌های بنيادين در مهندسی سازه دانشگاه علم و صنعت ایران با هدف تامين بستر مناسب برای رشد و ارتقا استعدادها و پتانسيل‌های بالقوه موجود به منظور تحقق اهداف عالی برنامه پنجم توسعه در زمينه‌های علوم، تحقيقات و فناوری مرتبط با تخفيف هر چه بيشتر و يا مرتفع کردن تحديدهای موجود در زمينه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مرتبط با زمينه‌های کاری اعضا قطب علمی پژوهش‌های بنيادين در مهندسی سازه با لحاظ کردن اهداف و چشم‌اندازهای برنامه پنجم اجتماعی ـ اقتصادی و فرهنگی کشور تشکيل شده است.

اعضا هیت علمی این قطب علمی  از سال 1364 به چاپ کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای درخصوص مهندسی عمران و سازه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که تا به امروز 15 کتاب از  آن‌ها  به چاپ رسیده است.

نگاهی کوتاه به کتاب‌های منتشر شده

علی کاوه، به‌عنوان مدیر این قطب علمی درباره کتاب‌های منتشر شده ازسوی این اعضا گفت: «اصول نظريه پايداري سازه» عنوان کتابی است که در سال 1364 با ترجمه من و همکارانم ترجمه به انتشار رسیده است. « روش‌های پخش ممان برای تحليل سازه‌ها» عنوان دیگری کتابی است که در سال 1366 از سوی این قطب علمی منتشر شده است.

وی ادامه داد: « طرح و تحليل پلاستيك سازه‌ها (كاربردها)» کتاب است که عباس مختار‌زاده آن را ترجمه کرده است و «طرح و تحليل بهينه پلاستيك سازه‌ها» عنوان کتابی است که با تالیف خودم در سال 1384 به مرحله انتشار رسید.

کاوه در معرفی بخش دیگری از کتاب‌های منتشر شده از سوی اعضا هیات علمی این قطب علمی اظهار کرد: « تحليل سازه‌ها » در کنار « روش المان‌های محدود » و « تحليل ماتريسی سازه‌ها» و همچنین «نظريه قابليت اعتماد و كاربرد آن در مهندسی سازه» بخش دیگری از کتاب‌های انتشار یافته از سوی اعضا هیات علمی این قطب علمی است.

مدیر قطب علمی پژوهش‌های بنیادین در مهندسی سازه، «شبكه‌های عصبی مصنوعی در بهينه‌سازی سازه‌ها» و «تحليل، طراحی و ساخت سازه‌های فضايی» را دیگر عناوین این کتاب‌های برشمرد.

رشد پتانسیل‌های مهندسی سازه؛ هدف کلان قطب

اهداف کلان قطب علمی‌ پژوهش‌های بنيادين در مهندسی سازه مشتمل بر تامين بستر مناسب برای رشد و ارتقا استعدادها و پتانسيل‌های بالقوه موجود به منظور تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه در زمينه‌های علوم، تحقيقات و فناوری مرتبط با تحقق هر چه بيشتر و يا مرتفع کردن تحديد‌های موجود در زمينه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مرتبط با زمينه‌های کاری قطب می‌باشد.

مدیر قطب پژوهش‌های بنیادین در مهندسی سازه، با اشاره به این‌که نگاهی گذرا به اسناد برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ايران حکايت از روند اميدوارکننده و رو به‌رشد جايگاه علمی کشور در صحنه بين‌المللی را دارد گفت: نامشخص بودن مزيت‌های علمی و زمينه‌های اصلی فعاليت‌های پژوهشی، و عدم توسعه مطلوب ظرفيت‌های علمی کشور نیز از دیگر وجوه این برنامه است.

وی ادامه داد: عدم توجه به مشکلات و نارسایی‌ها، تبعات و آثار نامطلوبی داشته است ابراز کرد: ادامه این روند می‌تواند سبب افزايش فاصله علمی کشور با جهان و به تبع آن افزايش شکاف فنی و در نهایت شکاف اقتصادی موجود بين ما و جهان توسعه يافته و از همه مهم‌تر خروج مداوم نخبگان و استعدادهای علمی و ايجاد خلا در کشور شود. لذا بايد پذيرفت که چالشی بزرگ بر سر راه قرار دارد که ضروری است با احساس مسووليت و گسيل کردن توان بالقوه موجود و هدايت صحيح ظرفيت‌های موجود علمی حاضر و سازماندهی مناسب، شکاف علمی و فناوری موجود بين ايران و جهان را کاهش داد.

توجه به منابع انسانی دیگر دلیل تشکیل قطب علمی
کاوه در بیان دلیل تشیکیل این قطب علمی اظهار کرد: اگر فناوری به صورت کاربرد علم در حوزه فنون و مهارت‌های کاربردی برای تبديل منابع طبيعی، سرمايه و نيروی انسانی به کالا و خدمات معنا شود، مشخص می‌شود که برای توفيق در اين زمينه ناگزير از گسيل منابع انسانی، اطلاعاتی، و سازمانی (نرم‌افزار) در کنار امکانات سخت‌افزاری خواهيم بود. در قياس بين توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بايد پذيرفت که توجه ما در دو دهه گذشته به مساله سخت‌افزاری به مراتب بيش از نرم‌افزاری بوده است. دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت ايران نيز با درک اهميت اين موضوع و به منظور ايفای وظيفه ملی خود در راستای کمک به تحقق اهداف برنامه پنجم با تجميع توان علمی و پژوهشی خود تاسيس قطب علمی پژوهش‌های بنيادين در مهندسی سازه را پيشنهاد کرد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری