انتشار آلبومی جدید از افتخاری


علیرضا افتخاری، بعد از چند سال کم‌کاری آلبومی تازه با عنوان خانه دوست کجاست را به بازار موسیقی عرضه کرد.


علیرضا افتخاری که تاکنون خوانندگی بیش از 60 آلبوم موسیقی را بر عهده داشته است و در سال 1389 موفق به دریافت نشان چهره‌های ماندگار شد در چند سال گذشته فعالیت‌های خود را متوقف کرد و عملا خانه نشین شده بود  اما به تازگی فعالیت هنری خود را از سر گرفته و ثمره آن انتشار آلبومی تازه و روانه آن به بازار موسیقی است.

میثم دهقان مدیر شرکت «نیم رخ» که انتشار این اثر را برعهده دارد، درباره جزئیات آلبوم گفت: علیرضا افتخاری در «خانه دوست کجاست» اشعار سهراب سپهری را خوانده که با آهنگسازی و تنظیم مهدی تاری همراه است، حسین جمال تیز تهیه‌کنندگی این آلبوم را انجام داده است.

وی در ادامه افزود: «این آلبوم موسیقی شامل 8 قطعه به نام‌های آب را گل نکنیم، نشانی (خانه دوست کجاست)، واحه‌ای در لحظه، گلستانه، آفتابی، سوره تماشا، موسیقی و دکلمه زیر باران است که از یکشنبه 22 دی ماه، توسط پخش «سیما شهر» به صورت گسترده در سراسر کشور منتشر شده است و علاقه‌مندان برای تهیه این اثر به صورت نسخه اصلی می‌توانند به مراکز معتبر فروش محصولات فرهنگی و هنری مراجعه نمایند.»

«خانه دوست کجاست» با نوازندگی همایون نصیری، داوود ورزیده، کریم قربانی، بابک کوهستانی، آزاد میرزاپور، علی درویش‌نوری، فرشاد صارمی، مهدی تاری، کامبیز گنجه‌ای، نیما جمال، فرزاد صارمی و امیرحسین بلندنظر تولید شده است.

بیوگرافی علیرضا افتخاری

علیرضا افتخاری مهیاری (زاده 10 فروردین 1337، اصفهان) از خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی است. افتخاری پس از سالها فعالیت درموسیقی سنتی ایرانی فعالیت خود را در زمینه موسیقی تلفیقی (میان سنتی و پاپ) نیز شروع نمود.

علیرضا افتخاری در روز دهم فروردین سال 1337 در شهر اصفهان دیده به جهان گشود.

استاد نخست وی، استاد طباطبایی نوازندهء روشندل ویولون بودند که به پیشرفت افتخاری کمک‌های شایانی نمودند.به طوری که صفحاتی از افتخاری در نوجوانی توسطشرکت رویال در استودیو طنین ضبط شد.

اما وقتی در 14 سالگی افتخار شاگردی استاد تاج اصفهانی نصیب افتخاری شد , استاد وی را از خواندن و ضبط صفحه بر حذر داشتند و یادگیری کامل ردیف‌ها را از او خواستند.

افتخاری با پشتکار و علاقه خاصی فرموده‌های استاد را آویزهء گوش خود می‌کرد و سعی می‌کرد که بیشترین بهره را از وجودشان ببرد.

شاگردی استاد بزرگی چون تاج اصفهانی نقطه عطفی در زندگی هنری علیرضا افتخاری بود به طوری که وی موفقیت‌هایش را مرهون استاد تاج می‌داند و از ایشان همیشه به احترام و نیکی یاد می‌کند.

در سال 1360 که استاد تاج به دیار باقی شتافتند؛ علیرضا افتخاری به نزد استاد دادبه رفت. استادی که علی رغم اینکه استاد معروفی در زمره موسیقی ایران نبود، اما دارای گوش و هوش موسیقایی قوی بود و سهم به سزایی در احیای دشتستانی داشت.

علیرضا افتخاری بعد از آتش دل بنا به فرموده مرحوم پدر، تا سه سال نخواند و بعد از سه سال با موافقت آن مرحوم کارهایی نظیر راز و نیاز با استاد حسین علیزاده و مهروزان با استاد کیانی نژاد را اجرا نمود.

استاد دادبه با علیرضا افتخاری آواز و دو بیتی محلی و نیز صدا سازی کار کرد.

علیرضا افتخاری در سال 1357 در سن 22 سالگی در آزمون باربد (که شامل سی لحن آوازی است) زیر نظر علی‌اکبر خان شهنازی، دکتر مهدی برکشلی، دکتر مهدی فروغ، دکتر داریوش صفوت و علی تجویدی، موفق به دریافت جایزه اول شد.

افتخاری به شیوه‌های آوازخوانی تاج، ادیب خوانساری، دادبه و طاهر زاده مسلط است.

افتخاری از سال 1357 همکاریش را با رادیو و از سال 1363 همکاریش را با تالار وحدت و مرکز حفظ و اشاعه موسیقی سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد. وی در سال های اولیه دهه شصت ؛ اجراهای خصوصی نیز به همراه اساتیدی نظیر : کسایی ؛ بدیعی، بیگجه خانی و شهناز داشتند. البته این آثار تک نسخه‌ای هستند و هیچگاه منتشر نشدند.

در سال 64-63 با آوازی به نام قصه گیسو در ماهور و با نی کیانی نژاد در فیلم امیر کبیر صدای افتخاری از تلویزیون پخش شد.

علیرضا افتخاری بعد از آتش دل بنا به فرموده مرحوم پدر، تا سه سال نخواند و بعد از سه سال با موافقت آن مرحوم کارهایی نظیر راز و نیاز با استاد حسین علیزاده و مهروزان با استاد کیانی نژاد را اجرا نمود.

وی در همین سالها در برنامه تماشاگه راز به همراهی اساتیدی نظیر جلال ذوالفنون، بهزاد فروهری، شهریار فریوسفی و… به ارائه آثاری بداهه خوانی و نیز قطعات ضربی نمود که نمونه‌ای از این آثار در آلبوم مستانه و شب عاشقان او بعدها عرضه شد.

در اواخر دهه هفتاد نیز کنسرت‌های علیرضا افتخاری از سر گرفته شد اما این بار در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی که نمونه‌ای از این کنسرت‌ها، کنسرت لندن است که آلبوم آن منتشر شده‌است.

مشهورترین آلبوم ها:

آتش دل (1362) به یاد استاد تاج (اولین آلبوم)

یاداستاد (آهنگساز :علی تجویدی)

نیلوفرانه 1 و 2 (عباس خوشدل)

هنگامه (حسن میرزا خانی)

گل هزار بهار (کامبیز روشن روان)

زبیاترین (محمد جواد ضرابیان)

سروسیمین (محمد علی کیانی نژاد)

امان‌از جدایی (محمد جلیل عندلیبی)

ناز نگاه (محمد جواد ضرابیان)

خداحافظ (محمد جلیل عندلیبی)

عطر سوسن(محمد جواد ضرابیان)

مستانه (جلال ذوالفنون)

شب عاشقان (جلال ذوالفنون)

شبان عاشق (عباس خوشدل)

غم زمانه (فضل الله توکل)

صیاد (اکبر محسنی – محمدرضا چراغعلی)

خاطرات جوانی (فضل الله توکل)

نسیما (فضل الله توکل)

شکوه عشق (فریدون خشنود)

شور عشق (فریدون شهبازیان)

بردی از یادم (حبیب الله بدیعی – مهدی خالدی – اسدالله ملک)

به دنبال دل 1 (علی تجویدی – رحیم معینی)

تو می آیی (حسن میرزاخانی)

سفر (بهزاد خدا رحمی)

ماه خراسان (حسن میرزاخانی)

ماه پنهان (فریدون خشنود)

کنسرت لندن (محمد جلیل عندلیبی)

تازه به تازه (محمد جلیل عندلیبی)

همسایه (عطا جنگوک)

قصه شمع (گروه آهنگساز)

راز گل (محمد آذری)

صدایم کن (عباس خوشدل)

خوش آمدی (جواد لشکری)

عشق گمشده (جواد لشکری)

گل میخک (جواد لشکری)

باباطاهر (جمشید عندلیب)

خنده بارون (مهرداد پازوکی)

آوای عشق (حسن میرزاخانی)

افسانه (علی جعفریان)

مهمان تو (جمشید عندلیبی)

پاییز (مهرداد پازوکی)

هوای تو (محمدرضا چراغعلی)

قلندروار (عماد توحیدی)

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

همشهری انلاین

بیوگرافی ما

آرشیو موسیقی ملی ایران

آواز اصیل ایرانی

مطالب مرتبط

گوشه نشینی علیرضا افتخاری

علیرضا افتخاری کجاست؟


سايت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری