106 هزار جلد کتاب، حاصل بیش از 4 دهه فعالیت

کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز، در مدت 46 سال فعالیت خود، هم اکنون دارای بیش از 106 هزار جلد کتاب و 93 هزار عنوان نسخه دیجیتال است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز، در نيمه دوم سال 1346 با ادغام کتابخانه‌های دانشکده‌های مختلف این مرکز دانشگاهی، تاسيس شد و به منظور برآوردن نيازهای علمی و اطلاعاتی و تحقق بخشیدن به برنامه‌های آموزشی و پژوهشی برای استادان، دانشجويان و پژوهشگران خود، مجدانه به توسعه، تجهیز و تکمیل مجموعه خود از لحاظ کمی و کیفی اقدام کرد. 

در حال حاضر در این کتابخانه، بالغ بر 106 هزار جلد کتاب علمی و آموزشی در زمینه‌های علوم پایه، ریاضی، شیمی، فیزیک، فنی و مهندسی، برق و کامپیوتر، عمران، مکانیک، مهندسی شیمی و نفت، حقوق و علوم اجتماعی، اقتصاد و مدیریت و کشاورزی موجود است.

مدیریت در تامین و صرف بودجه
دکتر تراب نجاری، رییس کتابخانه دانشگاه تبریز، با بیان این نکته که با منابع مالی مناسب،

در برخی از دانشگاه‌ها پرداخت حقوق استادان و کارکنان از اولویت برخوردار است و منابع باقیمانده نیز جوابگوی نیازهای پژوهشی دانشگاه نیست.

یک دانشگاه می‌تواند به بهترین وجه نیازهای مطالعاتی دانشجویان را برآورده کند، اظهار کرد: با وجود کمبود منابع مالی در بیشتر دانشگا‌ه‌های کشور، دانشگاه‌های فعال در پایتخت به دلیل نفوذ در بدنه دولت، منابع مالی مناسب را دریافت می‌کنند. 

وی در ادامه با تاکید به مدیریت مناسب روسای دانشگاه‌ها در دریافت بودجه، عنوان کرد:‌ در برخی از دانشگاه‌ها پرداخت حقوق استادان و کارکنان از اولویت برخوردار است و منابع باقیمانده نیز جوابگوی نیازهای پژوهشی دانشگاه نیست.

گردآوری آثاری از 35 کشور دنیا
ترابی که دارای دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی است، در پاسخ به این سوال که «منابع مطالعاتی لاتین مورد نیاز دانشجویان تا چه میزان در کتابخانه دانشگاه به‌روز می‌شوند؟» گفت: کتاب‌های علمی لاتین و پایان‌نامه‌های موجود در این کتابخانه که متعلق به 35 کشور دنیاست، در حال‌حاضر از طریق برخی واسطه‌ها در دانشگاه به‌روز می‌شوند.

نجاری ادامه داد: البته در زمینه به‌روز کردن آثار علمی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. در سال‌های اخیر و به دلیل تحریم‌های

در سال‌های اخیر و به دلیل تحریم‌های موجود، کمتر ناشر خارجی و معتبر بین‌المللی تمایل به همکاری با دانشگاه‌های ما را داشته‌ است.

موجود، کمتر ناشر خارجی و معتبر بین‌المللی تمایل به همکاری با دانشگاه‌های ما را داشته‌ است. به‌عنوان مثال انتشارات «جان وایلی» در نامه‌ای که در سال گذشته به دانشگاه ارسال کرد، از قطع ادامه همکاری خود با این دانشگاه خبر داد.

تجهیز کتابخانه با 106 هزار کتاب با توجه به نیاز دانشجویان
رییس کتابخانه دانشگاه تبریز، با تاکید بر نقش کتابخانه‌ها در پیشبرد کارهای پژوهشی و رشد علمی دانشجویان، اظهار کرد: منابع علمی کتابخانه‌های دانشگاهی باید براساس نیاز دانشجویان تجهیز، کامل و به‌روز شوند تا کارآمد و کاربردی باشند.

نجاری افزود: هم اکنون در کتابخانه دانشگاه تبریز، 106 هزار جلد کتاب به جز کتاب‌های علوم پزشکی نگهداری می‌شود که شامل کتاب‌های تمامی رشته‌های دایر در 10 دانشکده این دانشگاه ‌است.  کتاب‌های علوم پزشکی نیز در کتابخانه تخصصی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تبریز نگهداری می‌شوند. 

93 هزار عنوان کتاب، رها در فضای مجازی
وی درباره ارایه 93 هزار عنوان کتاب برای مطالعه آزاد در کتابخانه الکترونیکی این دانشگاه، گفت:

هم اکنون در کتابخانه دانشگاه تبریز، 106 هزار کتاب به جز کتاب‌های علوم پزشکی نگهداری می‌شود که شامل کتاب‌های تمامی رشته‌های دایر در 10 دانشکده این دانشگاه ‌است.

مطالعه این تعداد کتاب، برای تمامی کاربران رایگان است، اما فایل پی‌دی‌اف کتاب‌ها تنها در اختیار مدرسانی که در پورتال دانشگاه عضو هستند، قرار می‌گیرد.

رییس کتابخانه دانشگاه تبریز ادامه داد: در اين کتابخانه بعد از سال‌ها تلاش، هم اکنون 29 جلد کتاب خطی و همچنین 20 هزار جلد کتاب خطی و چاپ سنگی ديجيتالی نیز نگهداری می‌شود. 

مجموعه‌ای از آثار علمی به چندین زبان زنده دنیا
نجاری در ادامه اظهار کرد: کتاب‌های زبان فارسی به‌عنوان زبان اصلی و زبان انگليسی به‌عنوان زبان دوم مجموعه منابع کتابخانه است. البته علاوه بر کتاب‌هایی با این دو زبان، مجموعه‌هايی به زبان‌های زنده دنيا مانند ترکی آذری، ترکی استانبولی، عربی، فرانسه، آلمانی نیز در این مجموعه نگهداری می‌‌شوند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر سياست کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز، همپای ساير کتابخانه‌های دانشگاهی جهان و ايران، بر خريد و در دسترس قرار دادن منابع الکترونيکی Online از ناشران معتبر دنيا برای اعضای تاکید دارد و در اين راستا بيش از 20 پايگاه اطلاعاتی و نشريه الکترونيکی پيوسته را با بيش از 20 هزار عنوان ژورنال تمام متن خريداری کرده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری