نشان شوالیه برای آنتونی گرملی


آنتونی گرملی، هنرمند نام آشنای عرصه مجسمه سازی، موفق به دریافت نشان شوالیه از انگلستان شده است.


شاون كلی به آنتوی گرملی برای دریافت عنوان شوالیه در لیست افتخارات سال جدید تبریك گفته است، عنوانی كه در برابر خدمات و دستاوردهای افراد برجسته ی كشور پادشاهی انگلیس اعطا می شود.

سر آنتونی گرملی در سال 1994 برنده جایزه ترنر شده است همچنین در 1997 به عنوان افسر امپراطوری بریتانیا( OBE ) منصوب گشته است و در 2013 برنده جایزه prestigious Praemium Imperiale برای مجسمه  بوده است.

او درباره پذیرش عنوان شوالیه می گوید: « من این افتخار را برای مجسمه سازی  به عنوان هنر تخیلات گلچین شده دریافت می كنم… معمولا این جوایز به اشخاصی اعطا می شود كه در مقامات نظامی یا سیاسی یا صنعتی به كشور خدمت كرده اند اما اكنون آن را به كسانی می دهند كه افكار مردم را باز كرده اند…این نمایانگر تغییری خوشحال كننده  در زمینه آن چیزهایی است كه برای بریتانیا مهم هستند.»

سر آنتونی گرملی به خاطر مجسمه ها، چیدمان ها و آثار عمومی اش كه جستجویی است در رابطه بدن انسان و فضای پیرامونش بسیار ستوده شده است.

آثار او پتانسیل نو پای مجسمه سازی را بارور ساخت ، از 1960 او با رویكردی انتقادی به بدن خودش و دیگران با سوالات بنیادی در مورد جایگاه بشر و رابطه آن با طبیعت و كیهان رودر رو شده است. او پیوسته تلاش می كند تا در فضای هنر به عنوان امكانی برای پرورش رفتارها،افكار و احساسات جدید به جستجو بپردازد.آثار گرملی تا كنون بارها در انگلستان و عرصه های بین المللی به نمایش در آمده اند.  

او برنده جایزه ترنر 1994، جایزه ساوت بنك برای هنرهای تجسمی 1999 و جایزه برهارد هیلیگر در زمینه مجسمه در 2007 بوده است.در 1997 او به عنوان افسر امپراطوری بریتانیا(OBE)  منصوب شد همچنین او عضو افتخاری انجمن معماران سلطنتی برتانیا و دكتری افتخاری دانشگاه كمبریج و عضوكالج ترنیتی و جیزز( Trinity and Jesus ) كمبریج می باشد.گرملی از 2003 عضو فرهنگستان سلطنتی و تولیت بریتیش میزیوم  (British Museum ) از 2007 بوده است و در 2014 او عنوان شوالیه را از ملكه الیزابت دوم دریافت خواهد كرد.

سر آنتونی گرملی به خاطر مجسمه ها، چیدمان ها و آثار عمومی اش كه جستجویی است در رابطه بدن انسان و فضای پیرامونش بسیار ستوده شده است

آثار آنتونی گُرملی هنرمند بریتانیایی، در سطح بین‌المللی مورد ستایش و تحسین قرار گرفته است، کسی که فیگور انسان را در حیطه مجسمه سازی جانی تازه بخشیده است. فیگورهای سربی و آهنین او که اغلب از بدن شخص وی قالب گرفته شده‌اند، بهانه‌ای هستند برای تأمل در حالات وجود و ادارک حسی و معرفتی. 

مجسمه‌های گرملی با تعمیم کشمکش و شور بشری در بطن خود، مۆلفه‌های کلیدی ارتباط هنر، جامعه و محیط زیست را در حیطه‌ای متافیزیکی و سیاسی به تصویر می‌کشند. جستجوی اخیر گرملی در دهه 1990 در باب فضای معمارگونه و اجتماعی منجر شد به مجموعه‌ای از توده‌ها مشکل از 300 بلوک مجزای مستحکم که به دقت مرتب شده‌اند به نام تخصیص Allotment، (موزه همینگ، دانمارک 1996) و 100 فیگور صلب آهنی که رو به افق بر زمین‌های گلی ساحلی در کاکس هون Cuxhaven، آلمان شمالی قرار گرفته‌اند. (جایی دیگر، 1997) فرشته شمال (1998)، که به سفارش شهر گیتس هد Gateshead ساخته شد، یکی از جاه‌طلبانه‌ترین مجسمه‌های شهری در بریتانیا از زمان هِنری مور به شمار می‌آید.

تاریخدان برجسته هنر پروفسور ارنست گامبریج Professor Ernst Gombrich درباره رویکرد گرملی به بدن انسان، که از سویی از سنن تاریخی هنر غرب جدا است و از سویی دیگر به آن رونق می‌بخشد ـ به بحث می‌نشیند. 

نویسنده و منتقد فرهنگی اسلوانیایی، لیلا بی ـ نجاتین Lela B. Njati روایتی شاعرانه درباره رویارویی خود با اثر مزرعه (93ـ1990) نگاشته است، مجموعه مجسمه تحسین برانگیزی که با همکاری سایرین ساخته شده است و شامل بیش از 35000 فیگور سفالی است. 

در یادداشت‌های وی با نام انتخاب هنرمند، گرملی بخشی از اعترافات سَنت آگوستین St. Augustine را برگرفته است، کسی که مانند خود هنرمند، خاطره را تجربه‌ای متفکرانه و در عین حال جسمانی از جهان می‌داند. 

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

سایت ایران مجسمه

سایت آرت دیلی

مجله تندیس

مطالب مرتبط:

در جستجوی زمان از دست رفته

نیمکت های مفهومی در دل شهر


سايت موسسه فرهنگی تبیان > بخش هنری