آموزش مهارت‌های ویژه ناشران در دوره‌های کتاب‌پردازی

مشاور کارگروه آموزش و توسعه انجمن ناشران دانشگاهی:

  آموزش مهارت‌های ویژه ناشران در دوره‌های کتاب‌پردازی

سیدمهدی صادقی‌نژاد، از آموزش مهارت‌های سه‌گانه فنی، مدیریتی و ادراکی ویژه موسسات انتشاراتی، در دوره‌های کتاب‌پردازی این انجمن، خبر داد.

سیدمهدی صادقی‌نژاد، مشاور کارگروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این‌باره اظهار کرد: کارگروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، با هدف ارتقای سطح دانش، بینش و مهارت‌های مدیران و کارکنان موسسات انتشاراتی و ارتقای کیفیت تولید کتاب، دوره‌های کتاب‌پردازی را در محل این انجمن برگزار می‌کند. 

مبانی تولید فرهنگی
وی با بیان این‌که نخستین جلسه دوره کتاب‌پردازی با عنوان «مبانی تولید فرهنگی» شنبه (5 بهمن‌ماه) آغاز و تا چهارشنبه (23 بهمن‌ماه) ادامه خواهد داشت، گفت: در این جلسات، مجموعه مهارت‌های فنی که هر موسسه انتشاراتی باید به آن‌ها مجهز باشند، در طول یک برنامه بلند‌مدت و استرتژیک آموزش داده می‌شوند. این مهارت‌ها عبارتند: از انتخاب اثر، برآورد هزینه (تامین اعتبار)، عقد قرارداد، ویرایش اثر، تایپ، صفحه‌آرایی و کتاب‌آرایی، طراحی جلد، قیمت‌گذاری، اخذ مجوز، لیتوگرافی، چاپ، صحافی، انبار کتاب، فروش کتاب، پخش و توزیع اثر، فروش و تسویه مالی اثر و خدمات پس از فروش. 

آموزش مهارت‌ها تا پیش از شروع نمایشگاه بین‌المللی
صادقی‌نژاد در پاسخ به این سوال که «در جلسات مربوط به مهارت‌های فنی موسسات انتشاراتی چه مواد درسی آموزش داده می‌شوند؟» عنوان کرد: انواع ویرایش، مسایل املایی، رسم‌الخطی و نقطه‌گذاری، نمونه‌خوانی، کالبدشناسی، شناخت اجزای کتاب، نمایه‌سازی، شیوه‌های استناد و معرفی ویرایش رایانه‌ای، عناوین مواد درسی این جلسات را تشکیل می‌دهند.

مشاور کارگروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، افزود: پیش از برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، می‌کوشیم

در این جلسات، مجموعه مهارت‌های فنی که هر موسسه انتشاراتی باید به آن‌ها مجهز باشند، در طول یک برنامه بلند‌مدت و استرتژیک آموزش داده می‌شوند.

تا حدود سه محور از مهارت‌های مدیریتی موسسات انتشاراتی را در این جلسات آموزش دهیم. 

آموزش مسوولیت‌های اجتماعی و فرهنگی ناشران
وی بیان کرد: هدفگذاری، برنامه‌ریزی راهبردی، سازماندهی و تجهیز موسسه انتشاراتی، بازمهندسی و بهبود مستمر فرآیندهای اجرایی، تامین پرورش نیروی انسانی متخصص، مدیریت روابط کارفرمایی و کارگری، مدیریت مالی و دارایی‌های سازمان، مدیریت فناوری اطلاعات در انتشارات، ایمنی و بهداشت کار در نشر، مدیریت اقتصاد نشر، مدیریت عملکرد سازمان، مدیریت روابط عمومی و مدیریت دانش سازمانی، محورهای مهارت مدیریتی موسسات انتشاراتی را شامل می‌شوند.

صادقی‌نژاد با اشاره به مهارت ادراکی موسسات انتشاراتی گفت: محورهای این مهارت، شامل صنعت نشر در کشورهای پیشرفته، صنعت نشر و برنامه‌های توسعه کشور، صنعت نشر و بازارهای بین‌المللی، نشر و مسوولیت‌های اجتماعی ناشر، نشر و مسوولیت‌های فرهنگی ناشر و انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی نشر (داخلی، خارجی و بین‌المللی) است. 

جلسات آموزشی، برای جبران کاستی‌ها و افزایش توانمندی‌ها
مشاور کارگروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در پاسخ به این سوال که «آیا به نظر شما فعالیت‌های این کارگروه با مجموعه فعالیت‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در یک راستا قرار نمی‌گیرند و نوعی موازی‌کاری محسوب نمی‌شود؟» توضیح داد: اغلب اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران را همین انجمن‌های فرهنگی ناشران کتاب حوزه‌های مختلف، از انجمن کودک و نوجوان گرفته تا انجمن دانشگاهی، تشکیل می‌دهند. 

وی در پایان افزود: اعضای این انجمن‌ها به دلیل حجم بسیار بالای فعالیت‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از یک سو و جبران برخی کاستی‌ها و افزایش توانمندی‌های فعالیت‌های اتحادیه از سوی دیگر، می‌کوشند به‌صورت مردم‌نهاد و در قالب سازمان‌های NGO جلساتی را برگزار کنند و انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی نیز از این امر مستثنی نبوده و در نتیجه به برگزاری دوره‌های کتاب‌پردازی اقدام کرده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری