تجربه عینی، بیشتر از خواندن کتاب کمکم کرد

حبیب فروزنده دهکردی، استفاده سی‌دی‌های آموزشی و تجربه‌های عینی در دوران نوجوانی‌اش، را مفید‌تر از مطالعه کتاب‌های ترجمه‌ای در یادگیری کامپیوتر دانست.

حبیب فروزنده دهکردی، نویسنده اثر برگزیده دهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد،‌ درباره کتاب «مدیریت پایگاه داده به کمک SQLSERVER، ACCESS» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ گفت: مفاهيم و تغيير جداول پايگاه داده، ايجاد پرس‌و‌جوها‌ی محاسبات و عملياتی، طراحی يک فرم پيشرفته، كار با ماكروها، محافظت از پايگاه داده، آشنايی با SQL SERVER، پرس‌و‌جوهای جدول، كار با JOIN ، كار با زير پرس‌و‌جوها، كار با جداول، كار با عملگرهای

این اثر بعد از انتشار، با استقبال خوب مراکز کار و دانش مواجه شد. بر همین اساس معتقدم که مباحث این اثر به نوعی پاسخگوی نیاز‌های مخاطبان این حوزه است، چراکه به دنبال ارایه مباحث کاربردی بوده است.

مجموعه‌ای و تغيير داده‌ها از جمله مباحث این کتاب است. 

پاسخگویی به نیازهای مخاطبان
وی با اشاره به این مطلب که این کتاب براساس سرفصل‌های آموزش و پرورش در سال‌های 88 و 89 تالیف شده، افزود: این اثر بعد از انتشار، با استقبال خوب مراکز کار و دانش مواجه شد. بر همین اساس معتقدم که مباحث این اثر به نوعی پاسخگوی نیاز‌های مخاطبان این حوزه است، چراکه به دنبال ارایه مباحث کاربردی بوده است.

این نویسنده، در بیان ضرورت تالیف این کتاب اظهار کرد: معتقدم بسیاری از افرادی که به مباحث حوزه‌ کامپیوتر تسلط دارند، کمتر به نوشتن کتاب تمایل دارند و به علت کسب درآمد بیشتر به انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشغولند. کتاب «مدیریت پایگاه داده به کمک SQLSERVER، ACCESS» علاوه بر دانش‌آموزان، نیاز مخاطبان دانشگاهی را نیز تامین ‌می‌کند. 

بازسازی شرایط واقعی برای مخاطب
فروزنده، درباره ویژگی‌های اثرش در مقایسه

نخستین آثارم برای گروه سنی بزرگسال تالیف شده است. به مرور زمان و بازخوردهای انتشار این آثار و دریافت نامه‌های مخاطبان به‌ویژه پدر و مادرها، به این نتیجه رسیدم که بیشتر والدین تمایل دارند با کمک کتاب، کامپیوتر را به فرزندانشان آموزش دهند.

با سایر آثار مشابه گفت: در بسیاری از آثار حوزه آموزش کامپیوتر، نویسندگان تنها به تشریح و تعریف مبانی بسنده می‌کنند. با توجه به این موضوع، در تالیف «مدیریت پایگاه داده به کمک SQLSERVER، ACCESS» سعی کردم، با مثال‌هایی عینی و تشریح مراحل اجرایی، مخاطب را به نوعی در شرایط واقعی قرار دهم.

نویسنده «طراحی صفحات وب» در ادامه درباره انگیزه تالیف برای دانش‌آموزان، افزود: نخستین آثارم برای گروه سنی بزرگسال تالیف شده است. به مرور زمان و بازخوردهای انتشار این آثار و دریافت نامه‌های مخاطبان به‌ویژه پدر و مادرها، به این نتیجه رسیدم که بیشتر والدین تمایل دارند با کمک کتاب، کامپیوتر را به فرزندانشان آموزش دهند. 

وی تصریح کرد: در ادامه کار تصمیم گرفتم، آموزش از طریق خانواده را به‌عنوان یک حلقه واسط حذف کنم و برای مخاطبان کودک و نوجوان دست به تالیف بزنم. به همین منظور به نگارش ساده، روان و البته علمی متمایل شدم. به عبارتی دیگر از منابع دانشگاهی برای تعریف مفاهیم پایه‌ای برای دانش‌آموزان

برخی کتاب‌های آموزشی حوزه کامپیوتر، با ترجمه‌های اشتباه مخاطب نوجوان را به گمراهی می‌‌برند. بر همین اساس،‌ در دوره نوجوانی به تجربه‌های عملی خودم متکی بودم.

استفاده کردم. 

بهره‌گیری از تجربه‌های عملی به‌جای خواندن کتاب
نویسنده کتاب «مهندس کامپیوتر خود باشید» در پاسخ به پرسشی درباره تجربه کودکی‌اش در برخورد با کامپیوتر گفت: برای یاد گرفتن کامپیوتر، از کتاب استفاده نمی‌کردم بلکه از سی‌دی‌‌های آموزشی و چند رسانه‌ای کمک می‌گرفتم. به نظرم برخی کتاب‌های آموزشی حوزه کامپیوتر، با ترجمه‌های اشتباه مخاطب نوجوان را به گمراهی می‌‌برند. بر همین اساس،‌ در دوره نوجوانی به تجربه‌های عملی خودم متکی بودم.

حبیب فروزنده دهکردی،‌ متولد سال 1360 شهرکرد،‌ دانش‌آموخته مقطع کارشناسی،‌ در رشته مهندسی کامپیوتر است. ترجمه کتاب برگزیده «مدیریت پایگاه داده به کمک SQLSERVER، ACCESS» نخستین موفقیت دهکردی در جشنواره رشد است. این اثر به همت انتشارات عابد منتشر شده است. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری