سوالات استاندارد معلمان را به سمت تدریس خلاق سوق می دهد

به گزارش پرتال دانشگاهی به  نقل از: روز دوشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، علی اصغر فانی در جمع کارشناسان مرکز سنجش این وزارتخانه اظهار داشت: طراحی سوالات استاندارد باعث پیشرفت فرایند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش شده و عملا تدریس معلمان را متحول می سازد.

وی هدف اصلی این روشن را مقابله با سوال های تستی یا چهار جوابی بیان کرد و خواستار طرح و ترویج سوال های استاندارد در بدنه آموزش و پرورش شد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد که هماهنگی با دانشگاه فرهنگیان برای برگزاری دوره های آموزشی به منظور افزایش توانمندی و تربیت کارشناسان ستادی در استان، منطقه و وزارتخانه از اهداف این طرح است.

فانی ادامه داد: کارشناسان و مسئولان بخش های مختلف آموزش و پرورش با ارایه پیشنهادات و نظرهای کارساز خود باعث ایجاد هم افزایی در مجموعه سازمانی خواهند شد.

وی به خطیر بودن مسئولیت خود در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: هدف همه ما در آموزش و پرورش، بهبود، رشد و تعالی اهداف آموزشی و پرورشی است.

وزیر آموزش و پرورش هدف های رفتاری کتاب های درسی را از جمله مهمترین نکات قابل توجه برشمرد و بیان داشت: تعیین و مشخص شدن اهداف کتاب های درسی قبل از تالیف از جمله مسایل بسیار ضروری و قابل توجه به شمار می رود.

وزیر آموزش و پرورش خواستار مشخص شدن اهداف کتاب های درسی دوره های مشخص شده و سپس متخصصان مرکز سنجش با حساسیت خاص خود سوال های مناسب را طراحی کنند.

فانی با تاکید بر اصلاح روش تدریس، جایگزینی خلاقیت محوری بر حافظه محوری را از جمله خواسته های مهم مقام معظم رهبری عنوان کرد و اظهار داشت: درک مفاهیم درسی و تحقیق و بررسی مطالب توسط دانش آموز امری حایز اهمیت است، چرا که فهم مفاهیم ماندگارتر از حفظ مطالب است.

وی سوق دادن دانش آموز به سمت طراحی و تحلیل سوال برای رسیدن به پاسخ صحیح را فرایند مهم آموزشی بیان کرد و گفت: برگزاری امتحانات به روش کتبی باعث از بین رفتن مهارت های کلامی و کند شدن سرعت انتقال افکار به یکدیگر در جامعه شده است.

** سوالات تشریحی قدمی مثبت در نظام یاددهی و یادگیری است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: قانون سنجش و حذف کنکور تکلیفی مهم برای آموزش و پرورش تعیین کرده است.

فانی هدایت آموزشگاه ها و موسسات در طراحی سوالات تشریحی را قدمی مثبت در نظام یاددهی- یادگیری دانش آموزان در دستگاه تعلیم و تربیت ارزیابی کرد و اظهار داشت: طرح سوالات استاندارد با هماهنگی سازمان سنجش کشور برای پایه های تحصیلی پایین تر در دستور کار قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: طراحی فراوان سوالات و انتشار آنها در میان اقشار جامعه می تواند منبع درآمد خوبی برای آموزش و پرورش باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید مراقب بود که خود را به جای بخش خصوصی قرار نداده و کیفیت کار را از یاد نبریم، جعل اسناد در آموزش و پرورش را نسبت به سال های قبل بیشتر دانست و ضمن ابراز نگرانی از وجود چنین مشکلی در جامعه، دستیابی به راه حل مناسب برای برطرف کردن این معضل را ضروری برشمرد.


پرتال دانشگاهی کشور Iran University Portal : آخرین مطالب اخبار دانشگاهی کشور