علی‌مدد؛ مرد اندیشه و عمل

مصطفی علی‌مدد،‌ در طول ربع قرن تلاش، اندیشه و تالیف آثار شایسته حسابداری، معتقد بود «منِ تنها، همه کار نمی‌توانم بکنم، اما نباید از کاری که می‌توانم به تنهایی بکنم غافل شوم.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مصطفی علی‌مدد، چهره ماندگار حسابداری ایران،‌ آذرماه 1315 در تهران متولد شد. پدرش ابوالقاسم علی‌مدد، متخلص به قطره، شاعر و مداح اهل‌بیت (ع) بود و در پایتخت نانوایی داشت. مصطفی وقتی تنها 24 سال داشت، در موسسه علوم اداری دانشگاه تهران پذیرفته شد و دو سال بعد گواهینامه عالی حسابداری را دریافت کرد. برای ادامه تحصیل در رشته حسابداری سال 1343 وارد موسسه عالی حسابداری شد و لیسانس گرفت. سال 48 موفق به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد در رشته اقتصاد مالی دانشگاه تهران شد.

پیوستن به وزارت علوم
وزارت علوم، مقصد بعدی مصطفی جوان بود. سال 1353 به‌عنوان قائم مقام رییس دانشگاه بلوچستان مشغول و در تاسیس و شروع به کار این مرکز مشارکت داشت. سال 1358 نیز به سمت معاون اجرایی وزارت علوم منصوب شد و تا بازنشستگی تا سال 1359 در این سمت باقی ماند.

از موسسه عالی حسابداری تا موسسه عالی بانکداری
تدریس در موسسه عالی حسابداری، دانشگاه تربیت معلم مامازن، دانشکده مدیریت گیلان، دانشکده مهندسی دانشگاه بلوچستان، دانشکده حسابداری شرکت نفت، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد و موسسه عالی بانکداری ایران در رشته سیستم‌های حسابداری و حسابداری بانک‌ها، در فاصله سال‌های 1348 تا 1391، از جمله سوابق علمی

چهره شناخته شده دانش حسابداری ایران، در طول‌ سال‌ها فعالیت پژوهشی و اجرایی در بدنه وزارت علوم،‌ بیش از 20 اثر در حوزه حسابداری تالیف و ترجمه کرده است.

و اجرایی این چهره ماندگار حسابداری ایران است.

فعالیت‌های پژوهشی
علی‌مدد، در سال‌هایی که در طرح و بررسی‌های وزارت علوم مشغول بود، بنا به نوع کار، فعالیت‌های پژوهشی مختلفی را سرپرستی کرد. در طول سال‌های خدمت در بلوچستان، مطالعاتی در زمینه وضعیت اقتصادی-‌اجتماعی منطقه و همچنین مطالعاتی در زمینه برنامه‌ریزی آموزش عالی از دیدگاه توسعه منطقه‌ای انجام داد که در تهیه طرح جامع آموزشی آن دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت. پس از بازنشستگی از خدمت، از اوایل سال 1360 به‌عنوان پژوهشگر پاره‌وقت در مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی به‌صورت پاره‌وقت مشغول شد.

آثاری ماندگار از یک چهره ماندگار
چهره شناخته شده دانش حسابداری ایران، در طول‌ سال‌ها فعالیت پژوهشی و اجرایی در بدنه وزارت علوم،‌ بیش از 20 اثر در حوزه حسابداری تالیف و ترجمه کرده است.

علی‌مدد، جلدهای یک و دو «اصول حسابداری»، «مبانی و روش‌های عمومی حسابداری»، هشتمین چاپ «حسابداری پیمانکاری» و «گزیده‌ای از قوانین و مقررات تجاری برای مدیران و حسابداران» را به‌طور مشترک با نظام‌الدین ملک‌آرایی، تالیف کرده است.

«بررسی تحلیلی یا استفاده از تجزیه و تحلیل در حسابرسی» و «حسابداری استهلاک» دو عنوان دیگر از آثار چهره ماندگار حسابداری ایران است که با همکاری دکتر فضل‌الله اکبری، به زیور طبع آراسته شده است.

کتاب «اوراق مشارکت: سوابق، مقررات و حسابداری» که از سوی مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی کشور منتشر شده نیز اثر ماندگار دیگری از مصطفی علی‌مدد،

عبدالله کوثری، از مولفان برجسته حسابداری کشور، این شخصیت فقید و برجسته کشور را این‌گونه توصیف کرده است: «مصطفی علی‌مدد، فراتر از هر چیز انسانی، دانشور بود؛ استاد و آموزگار چند نسل از بهترین حسابداران بود.

یکی از بزرگان علم و دانش ایران‌زمین است.

علی‌مدد، همچنین کتاب ارزشمند «اقتصاد ایران» تالیف جولیان باری‌یر را با همکاری آقایان تقوی، تیموری و نفیسی، ترجمه کرده است. این اثر از سوی موسسه حسابرسی سازمان صنایع ملی، چاپ و به بازار نشر عرضه شده است. 

ویترین افتخارات استاد علی‌مدد
کتاب «اصول حسابداری (جلد‌های 1 و 2)» تالیف مشترک مصطفی علی‌مدد و نظام‌الدین ملک‌آرایی، در سال 1371، به‌عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است.

کتاب «بررسی تحلیلی با استفاده از تجزیه و تحلیل در حسابرسی» تالیف مشترک مصطفی علی‌مدد و دکتر فضل‌اله اکبری، نیز در نوزدهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در سال 1379، به‌عنوان اثر درخور تقدیر معرفی شد.

وی به مناسبت خدمات بی‌شمار خود در زمینه پژوهش، تدریس و تالیف آثار ماندگار دانش حسابداری کشور، از مراجع معتبری از جمله سازمان حسابرسی و وزارت نیرو، تقدیرنامه دریافت کرده است.

عضویت در هیات عالی انتظامی جامعه حسابداران رسمی ایران و پذیرش در نخستین دوره اعطای عنوان حسابدار رسمی از سوی جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1380، از دیگر افتخارات این چهره ماندگار علمی کشور است. 

از شمار دو چشم یک تن کم 
عبدالله کوثری، از مولفان برجسته حسابداری کشور، این شخصیت فقید و برجسته کشور را این‌گونه توصیف کرده است: «مصطفی علی‌مدد، فراتر از هر چیز انسانی، دانشور بود؛ استاد و آموزگار چند نسل از بهترین حسابداران بود. در کار خود کتاب‌های فراوان تالیف کرد که تا سال‌ها نیز دانشجویان اقتصاد و حسابداری به آن‌ها نیاز دارند. افزون بر این، او بنیانگذار دانشگاه بلوچستان بود و نهالی که سال‌ها پیش در آن خاک نشاند، امروز درختی تناور و پربار و بر شده است.

عمری را به

مصطفی علی‌مدد بالاتر از هر چیز، حسابداری اخلاقی بود که عشق خود به ایران و ارتقای موقعیت کشور را به تعهدات و مسوولیتش در قبال دانش حسابداری گره زده بود.

تعلیم و تعلم گذراند و در این کار یک ‌دم کاهلی بر خود روا ندید. اما، آنچه علی‌مدد را از بسیاری از کوشندگان دیگر متمایز می‌کرد، اخلاق و منش والایش بود. این راه پرفراز و نشیب را چنان طی کرد که نه بر افتاده‌ای پای نهاد و نه وسوسه چشم‌اندازهای اغواگر در او کارگر افتاد. استغنای او همانا بی‌نیازی فرزانگان بود که حتی به آب چشمه خورشید دامن ‌تر نمی‌کنند. یادش گرامی و روندگان راهش هر روز فزون‌تر باد.» 

حسابداری بااخلاق با عشقی عمیق به میهن
درگذشت استاد علی‌مدد دردی جانکاه به جان حسابداران ریخته است و تاثری عمیق در جوامع حسابداری برانگیخته است و این همه نه به‌دلیل ده‌ها جلد کتاب حسابداری ارزشمند وی و نه به دلیل نقش موثر او در تولد نهاد حرفه‌ای حسابداران و نه‌ تنها به جهت خیل انبوه دانشجویان او و نه ناشی از سهم بی‌بدیل او در پایه‌گذاری دانشگاه بلوچستان است و این واقعیت که برای شکل‌گیری آن نهاد، علی‌مدد چندین سال از عمر خود را وقف آن دانشگاه کرد، بلکه موقعیت ممتاز او حاصل تعهدات و احساس مسوولیت او در قبال کشور و ایرانیان از گذر رشته حسابداری بوده است. 

مصطفی علی‌مدد بالاتر از هر چیز، حسابداری اخلاقی بود که عشق خود به ایران و ارتقای موقعیت کشور را به تعهدات و مسوولیتش در قبال دانش حسابداری گره زده بود.

استاد مصطفی علی‌مدد، پس از سال‌ها تحقیق و فعالیت علمی، 14 خرداد ‌ 1391 درگذشت.

نباید از کاری که می‌توانم به تنهایی بکنم غافل شوم
در فضای کسب‌وکار ایران، علی‌مدد چندان نگران نبود که بگوید «منِ تنها همه کار نمی‌توانم بکنم، اما نباید از کاری که می‌توانم به تنهایی بکنم غافل شوم.»


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری